Kultur

I curlinggymnasiernas tid

Reklam med löftesrika utrop har börjat trilla in – ”Bli vad du vill”, ”Ligg steget före de andra”. Det är inte jag som erbjuds denna välgång, utan dottern som är färdig för gymnasiet. Jorå, kunskapens armar sträcker sig efter den mjälla ungflickan och hennes skolpeng, lika ivrigt som mörka grenar i en skog från en tecknad, tjeckisk barnfilm från 70-talet hade gjort det.
Fast tvärtom, för skulle man kunna dö av glättighetschock skulle jag gjort det efter genombläddringen. Friskolorna är drömmarnas marknad och säljs med de mest floskelaktiga av uttryck: ”Du och X-skolan = en ljus framtid”, ”varje elev blir sedd och får lov att utvecklas”. Men så generöst! Vår heliga ungdomsgeneration erbjuds gymnasielinjer för stylist-yrket och spa-vården, för media och för business, business, business.
Entreprenör och ”egen dator” är kodord, förfarandet tycks vara att tonåringen sätter foten innanför skoldörren och så är framgången ett faktum – eleven skedmatas med succé. Det är såklart lögn, kunskap är sällan lättillgänglig och behärskas aldrig genom ytlighet.
Vi får väl de friskolor vi förtjänar, men är rektorer som skryter med ett stort bibliotek, som har ostylade lärare med forskarutbildning och som betonar vikten av bildning en utopi? Är ett informationsmaterial utan hysteriskt leende elever, som inte lovar guld och gröna skogar utan rimlighet och en attityd av att ”vi har kunskap och är beredda att överföra den till dig om du arbetar hårt” en omöjlighet?
Gå till toppen