Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Slutseglat med Ace link

Ace link kastar in handduken redan innan rekonstruktionstiden har gått ut. Den sista turen gick redan vid lunchtid på måndagen då rederiet begärde sig själv i konkurs.

Första vardagen på det nya året fick 70 anställda på Ace link-båtarna en gott nytt år-hälsning av sin arbetsgivare - som meddelade att företaget försätts i konkurs. Mångmiljonskulderna knäckte rederiet som hänvisar till att företaget är på obestånd och därför begär sig själv i konkurs i både Helsingör och Helsingborg.
"2009 blev ett särdeles turbulent år för Ace link. Vi hade en stark tro på att krisstämningen skulle vända i slutet av året men måste konstatera att passagerarsiffrorna har fortsatt att falla" skriver vd Mogens Svorre Sörensen, och styrelseordförande Geir Jansen, i ett internt meddelande till bolagets anställda.
Det krisdrabbade rederiet dras med stora skulder som i november i fjol uppgick till 170 miljoner kronor, varav en stor del utgörs av skeppshyra till norska ägaren Eitzen Holding. Företaget hade också beviljats företagsrekonstruktion med betalningsanstånd, och därmed fått en tidsfrist från konkurshotet.
Rekonstruktionen löpte i ett första skede fram till 16 januari med man väljer att kasta in handduken redan nu, för att slippa fortsatta lönekostnader.
"En rekonstruktion i nuvarande företagskultur är inte möjlig" skriver företaget till de anställda.
Och redan vid lunchtid på måndagen var det slutseglat för rederiets båda båtar. Siletta, även känd som gamla sundsbussen Pernille, stannade vid kaj i Helsingör och klockan 12.20 förtöjde Siluna i Helsingborg, efter dagens sista sundstur. Därefter möttes hugade resenärer av beskedet att det är slutseglat tills vidare, trots att företagets egna hemsida inte låtsades om konkursen, och i stället uppdaterades löpande och utlovade fortsatt trafik.
Peter Skoglund, ombudsman för Seco sjöfolk, är inte direkt överraskad av konkursbeslutet.
— Det finns ingen kompetent ledning där borta. Vi har varit över med massor av tips och idéer under förra året, men de har inte lyssnat utan kört på sin egen linje. De talar om de jobbar på en plan men det har inte resulterat i någonting.
Han konstaterar att de anställda är ledsna, frustrerade och förbannade
— Det viktigaste för våra medlemmar är att gå till jobbet som vanligt, även om det inte finns något jobb att gå till. Annars kan det tolkas som att man sagt upp sig själva, säger Peter Skoglund som summerar 50 Seco-medlemmar på båtarna, samt ett 20-tal befäl.
— De anställda på båtarna är anställda i det svenska bolaget, medan de på kontoret i Danmark är anställda i det danska bolaget A/S. I och med att det danska bolaget ställer in betalningarna kommer det inga pengar till det svenska bolaget.
Peter Thörnwall har utsetts till konkursförvaltare för det svenska bolaget och kommer närmast att träffa all berörd personal vid ett informationsmöte som hålls på trettondagsafton.
— Det är svårt att säga vad som kommer att hända med båtarna och trafiken, säger Peter Thörnwall som inte varit delaktig i beslutet att stoppa driften.
— Det har man väl gjort mot bakgrund av hur de här bolagen hänger ihop. Det är nog erfarenheterna från den danska rekonstruktionen som ligger bakom det beslutet att stoppa trafiken, säger han.
En knäckfråga för konkursförvaltaren blir att utreda om det är svensk eller dansk lags lönegaranti som betalar personalens löner.
— Det styrs av var arbetstagaren har gjort mest av sitt jobb, och har man då jobbat på såna här båtar är det väl lika mycket på den danska och den svenska sidan, säger Peter Thörnwall som närmast väntar på besked om vem som blir konkursförvaltare på den danska sidan.
Gå till toppen