Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fartfyllt flygplan fyller 50

En välkänd men sedan drygt tio år pensionerad ängelholmsprofil fyller 50 år den här månaden.

Under de sista decennierna av 1900-talet var stridsflygplanet J35 Draken en välkänd silhuett på himlen över Ängelholm. Sedan några år är ett exemplar av flygvapnets forna stolthet, som 50-årsjubilerar den här månaden, långtidsparkerat på Valhall Park, där F10 tidigare tidigare låg.Bild: Mats Roslund
I mars 1960 inleddes utbildningen på det nya flygplanet J35 Draken på Bråvalla flygflottilj F13 i Norrköping. Det betyder att det nu är 50 år sedan Draken introducerades i svenska flygvapnet.
Draken, som var det första flygplanet i Sverige som konstruerades för överljudsfart, växte fram under början av 1950-talet. Det provflögs för första gången 1955 och bröt igenom ljudvallen för första gången året därpå.
Den 15 januari 1956 blev Draken det första svenska flygplan som flög dubbla ljudhastigheten, Mach 2, under ett prov på Saab i Linköping.
Den höga hastigheten ansågs som väldigt betydelsefull för Draken, för flygplanets huvuduppgift var att snabbt komma upp på hög höjd för att möta ryska bombflygplan. Något som under kalla krigets dagar sågs som ett reellt hot mot Sverige.
För att få så bra flygförmåga som möjligt i både över- och underljudsfart föreslog Drakens chefskonstruktör Erik Bratt att flygplanet skulle få dubbla deltavingar, och därmed föddes Drakens karakteristiska utseende.
1960 började Draken levereras ut på förband och premiären skedde på andra divisionen på F13 i Norrköping.
Den andra Drakenflottiljen blev F16 i Uppsala, redan 1961. Därefter kunde man se och höra någon av Drakens sju olika svenska versioner på F10 i Ängelholm (där den sista Drakendivisionen fanns), F18 i Tullinge, F3 på Malmen, F4 på Frösön, F21 i Luleå, F1 i Västerås, F12 i Kalmar och F17 i Ronneby.
Totalt tillverkades 615 exemplar som flögs i Sverige, Finland, Danmark, Österrike och faktiskt av några privata bolag i USA. Några av dessa Draken, som köptes från det danska flygvapnet, flyger fortfarande i USA.
De sista Draken som flög i militärt bruk var i Österrike, som ställde av sina flygplan så sent som på hösten 2005. I svenska flygvapnet togs Draken ur tjänst i slutet av 1990-talet och sist ut var F10 i Ängelholm.
En flygande Draken finns kvar i Sverige. Den kommer att delta den 13 juni då Försvarsmakten har sin stora flygdag på Malmen utanför Linköping.
Men vill man se Draken på närmare håll är det bara att bege sig till Valhall Park (före detta F10). Och när Ängelholms flygmuseum har påsklovsöppet 27 mars-5 april kl 10-17 går det även att provsitta cockpit i Draken.
Källor: Saab, Ängelholms flygmuseum och Wikipedia.
Gå till toppen