Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

www.sökning.com

"Disintermediation" är ett buzzword som dyker upp i resonemang kring e-handel. I extatiska termer brukar de mest extrema nätapologeterna beskriva en framtid där tillverkare och kunder har direkt kontakt med varandra medan grossister och återförsäljare förpassats till historiens skräphög. "Disintermediation" betyder helt enkelt att ta bort mellanhanden. Ett enkelt och ständigt lika aktuellt exempel är hur artister möter sin publik via nätet, utan att behöva ta omvägen över ett skivbolag. Problemet är hur de ska mötas. Paradoxalt nog är det här som internetvärldens viktigaste aktör kommer in. I sin bok Google-koden inser Andreas Ekström att det är just vad Google strävar efter — att bli världens största mellanhand.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen