Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ramlösa sinade i miljödebatten

Miljödebatten slog hårt mot Ramlösas klassiska vattenfabrik med mer än 20-procentigt volymtapp under fjolåret. Nu görs en mångmiljonsatsning på marknadsföring.

Miljödebatten om vatten på flaska kontra kranvatten fick många konsumenter att välja bort det buteljerade vattnet. Ett förändrat köpbeteende som även fick konsekvenser för Ramlösa med 68 medarbetare i Helsingborg.
— Miljödebatten har gått hårt åt vår vattenindustri. Alla i branschen har tagit stryk, säger Otto Drakenberg, vd för Carlsberg Sverige där Ramlösas källvatten ingår.
— Vi var på god väg upp mot 100 miljoner liter vatten och behövde nya vattendomar för att klara vattenförsörjningen. Det är inte längre uppe på dagordningen.
Fjolåret innebar kraftiga volymtapp, 92 miljoner liter vatten under 2008 sinade till 72 miljoner liter vatten, och vd använder själv ordet "kris" för att beskriva stämningen inom vattenindustrin.
— Lågkonjunkturen spädde på miljödebatten, konsumenten valde bort fyrpacken med 1,5-liters Ramlösa när de gick och handlade, konstaterar Otto Drakenberg.
Han säger självkritiskt att branschen, inklusive Ramlösa, borde ha varit bättre på att möta miljödebatten.
Men hur miljösmart är det egentligen är att tappa vatten på flaska i Helsingborg och köra upp den till Haparanda?
— Våra långväga transporter går till 70 procent med järnväg, påpekar han, men tillägger att vidaretransporten ut till butik fortfarande måste gå med lastbil.
Trots kraftigt minskad försäljning fortsatte företaget att tjäna pengar under fjolåret. 2009 summerade Carlsberg Sverige ett rörelseresultat på 325 miljoner kronor, det vill säga vinst före finansnetto och skatt. Ramlösa är en kassako i sammanhanget och bidrar med 35 procent av vinsten, drygt 110 miljoner kronor.
— Vi vill fortsätta bygga lönsamhet, säger Otto Drakenberg som inte propagerar för lågprissatsningar.
I stället ska konsumenterna vinnas genom massiv marknadsföring. En större marknadsföringskampanj ska rullas ut över landet med reklam i olika kanaler. Exakt hur mycket pengar som plöjs ner på reklam vill företaget inte berätta.
— Men det handlar om en bra bit över ett tvåsiffrigt miljonbelopp, säger Otto Drakenberg och talar om att "ompositionera" varumärket.
Ramlösa har i dag en småtråkig stämpel enligt omdömen från hundratalet konsumenter som fått tycka till.
— Ramlösa uppfattas som stelt, konservativt och herrgård. Vi vill att man kopplar varumärket till det naturliga, det som är varmt, modernt och samtida.
Ramlösa är efter 2007 års hopslagning med Vichy Nouveau, störst på den svenska vattenmarknaden med 30 procent medan tvåan Loka har 26 procent.
Han tycker att det känns tryggt med en stor dansk ägare som tror på den svenska verksamheten.
— Det här är vår egen baby, säger han om den lönsamma vattenproduktionen, väl medveten om att vatten på butelj än så länge bara svarar för en rännil av öljättens försäljning på andra sidan Sundet.
I Sverige svarar ölen för 60 procent och vattnet för 35 procent av vinsten medan läsk och annat står för resterande 5 procent. Ett bevis för att man i dag har svårt att tjäna pengar på sin läskförsäljning och Otto Drakenberg konstaterar också att läskbackarna får en allt mer undanskymd placering ute i butikerna.
Framtiden då? Förutom målet att komma tillbaka till rekordårens volymer, ska Ramlösaanläggningen investera ett hemligt miljonbelopp i ny förpackningsutrustning.
— Vi håller på med nästa generations förpackning. Det ska vara klart under första halvåret 2011, säger han om ett projekt som av konkurrensskäl omgärdas av hemlighetsmakeri.
Gå till toppen