Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Slopade övergångsställen upprör

I samband med asfalteringen av Köpmansgatan har kommunen plockat bort två övergångsställen. Till förtret för dem som vill korsa gatan.

Sällsynt vara längs Köpmansgatan. 700 meter är det mellan det på Lyckantorget och det vid Malen.Bild: Patrik Pettersson HD/NST
När den svarta asfalten breddes ut längs Köpmansgatan här om veckan blev det kanske lite väl svart på sina håll. Det tycker i alla fall flera boende längs Köpmansgatan som saknar de vita ränderna i form av övergångsställen.
Gunilla Foghammar, som bor på havssidan av gatan mellan Malen och Lyckantorget, är en av dem. Med en rullator framför sig behöver hon lite tid för att ta sig över.
— På andra sidan gatan ligger allt jag behöver för att klara mitt liv. Hur ska jag ta mig över där utan övergångsställen? Det här är det dummaste jag varit med om, säger hon.
Det handlar om två övergångsställen som försvunnit. Ett vid kafé Continental och ett vid Floravägen. Inte ett spår syns efter de forna zebraränderna eller stolparna.
Och enligt Lennart Sjöborg, som är kommunens trafik- och gatuingenjör, är det meningen att det ska vara så här. NST har inte lyckats nå honom för att ställa frågan, men det skriver han till en kommuninvånare som undrar:
"Det är dubbelt så farligt att gå på ett övergångsställe än på en sträcka där det inte finns något."
I ett annat e-post-svar hänvisar han till nollvisionen, och att det är vanligt att kommuner tar bort övergångsställen för att minska olyckorna. Han skriver också att ett av övergångsställena låg fel till i förhållande till belysningen, vilket gjorde det svårt att upptäcka övergångare. Alltså var det falsk säkerhet att ta sig över där.
Men Gunilla Foghammar är inte lika säker på att ett icke existerande övergångsställe är bättre. Hon bävar inför sommartrafiken, då det brukar vara vältrafikerat på gatan och nästan omöjligt för en rullatortrafikant att ta sig över.
— Om övergångsställen är farliga, hur farligt är det då inte utan? Och om de nu är så farliga, varför finns de kvar längre upp på Köpmansgatan?
Lennart Sjöborg skriver, att om antalet övergångsställen minskas, kommer de som finns kvar att få fler fotgängare, och respekteras bättre.
Det vill inte Gunilla Foghammar hålla med om. Hon vill inte gå hur långt som helst för att ta sig över vägen om hon ska handla kakor på Knut Jöns.
— De tycker kanske att det är lika bra att bli av med några gamla pensionärer, men det är inte bara käringar med rullator som jag som ska ta mig över, de kan bli av med en och annan mamma med barnvagn också, säger hon.
I ett brev till redaktionen skriver två personer som kallar sig Pontus och Mats i Östra Karup, att de uppskattar nya Köpmansgatan utan de vita ränderna.
Så här:
"Äntligen är det fritt fram på Köpmansgatan från Hallandsvägen till Lyckans torg. Vi bilister slipper en massa övergångsställen där barn och gamla tar upp vår dyrbara tid. Nu ser det bara trevligt ut då de halvspringer mellan bilarna för att hinna över. Ta gärna bort övriga övergångsställen också, för vi vill gärna ordna streetrace på kvällar och nätter."
Gå till toppen