Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Flygklubben ska öka intresset för segelflyg med motor

Nytt segelflygplan med startmotor för en och en halv miljon kronor ska locka besökare till segelflygets dag som i helgen arrangeras på Viarps flygplats utanför Landskrona.

Gnistrande vit och blankpolerat står det nya segelflygplanet med startmotor redo för avgång på asfaltplattan utanför hangaren på Viarps flygplats utanför Landskrona.
— Vem vill hänga med på en provtur? undrar Lars Andersson, kassör i Landskrona flygklubb när han med spakar öppnar kåpor och huvar till planets förar- och lärlingsplatser.
Han visar nöjt och glatt upp instrumentpanel och navigering längst fram i förarsätet innan han med ett klurigt leende trycker på en spak som frigör en propeller.
— Där, baktill sitter vår startmotor. Den som i grunden kommer att revolutionera vår segelflygutbildning, säger han.
Och förklarar:
— Ett traditionellt segelflygplan kräver både en besättning som hjälper till på marken och en pilot med bogserflygplan för att planet ska komma i luften. Men, med det nya flygplanet klarar sig eleven och läraren sig på egen hand, säger Lars Andersson.
Det är bara att fälla upp motorn, taxa ut på asfaltbanan och starta precis som med ett motorflygplan.
— Väl uppe på valfri höjd slår man av motorn och fäller in den igen. Sedan både flyger och landar piloten på samma sätt som tidigare i våra äldre plan, säger han.
ASK 21 Mi, som formellt är flygplanets beteckning, är ett skolflygplan i tvåsitsig i tandem med en bensinmotor på drygt 57 hästar infälld bakom cockpit.
Det nya planet kostar klubben runt en och en halv miljon kronor.
— Jag ser det som väl investerade pengar. Vi räknar med ökade intäkter från vår skolutbildning och vi tror att nysatsningen ska ge klubben fler medlemmar och ökad omsättning, säger Lars Andersson.
Intresset för segelflyget har dock varit vikande under de senaste åren och klubben tycker nu det är dags att vända den nedåtgående trenden.
— Vi ökar kapaciteten med fler plan och vi får effektivare bokningar med fler flygtimmar då lärare och lärling själva kan klara start och landning. Allt blir enklare när vi slipper trumma ihop ett team där vi för en start måste få tider att passa ihop för såväl bogserflygare som markpersonal.
Landskrona flygklubb har i dag runt 250 medlemmar där ett 80-tal är aktiva segelflygare.
— Vi har svårt att nå ungdomarna och målet är att öka antalet lärlingar och elever som i dag ligger på fem-sex per år, säger Lars Andersson.
Gå till toppen