Helsingborg

Gänget som sliter ihop Kulijuli

Hårt arbete från tidig morgon. Det är vad som krävs för att göra Kulijuli just så "festligt, folkligt, fullsatt" som det brukar vara. Men gänget bakom evenemanget gör det med glädje.

Tommy Ebersjö brukar vara först på plats när en kulijuliföreställning ska förberedas. Som inspicient är han Olle Larssons högra hand.
– Jag kommer till Grytan klockan 7 på morgonen. En timme senare är vi tre man igång. Det är mycket som ska göras. Kulisserna ska resas, tälten sättas upp, el och vatten dras fram och 96 bänkar ställas ut, berättar han.
Klockan 8 anländer ljudteknikern Leo Erdfeldt. Allt måste vara på plats till klockan 10 för då börjar repetitionerna. Tommy Ebersjö sätter sig då ned med Olle Larsson och går igenom körschemat.
– Han är otrolig Olle. Han gör scheman där allt är inplanerat på minuten. Alla artister får var sitt ex och vi sätter också upp schemat på väggen i logerna.
Det blir sedan Tommy Ebersjös jobb att se till att allting följer schemat. Han har full koll på allt. Den och den artisten måste ha en fotpall, den vill ha en stol utan armstöd, den ska få blommor, och så vidare. Hundra små detaljer. Han har en hel container med småprylar.
– Även om Olle och jag går igenom allting så är det inte allt som sägs. Men har man jobbat ihop i 20 år, som vi har, så lär man sig att, så att säga, läsa mellan raderna.
Standarden bakom scenen är enklast tänkbara. Det brukar inte vara några problem med det, menar Tommy Ebersjö. De flesta artisterna är anspråkslösa.
– Mackor, korv och vatten - det är vad vi kan erbjuda. Det accepterar alla.
Vad gillar du ditt jobb?
– Jag älskar det! svarar Tommy Ebersjö med emfas.
Han ser fram emot varje säsong. Det är lika fantastiskt varje gång att se hur det blir någonting av en tom scen. Han gillar också intensiteten. På tre veckor ska allting hända. Samtidigt är han säkerhetsansvarig på Landskronafestivalen.
Klockan slår 16.30. Runt fikabordet bakom scenen sitter huskören och går igenom programmet. Kören deltar under nästan hela föreställningen, så det är mycket som ska övas in. Programmet ändras in i det sista, berättar de.
Det måste göra ert jobb jättesvårt.
– Jo, men det är det som är utmaningen, menar Maria Andersson.
Förshowen drar igång och ljudteknikern Leo Erdfelt trycker på sina knappar.
– Det gäller att hitta en bra ljudmix som passar alla, från barn till pensionärer. Det ska vara snällt och mjukt. Det går rätt snabbt att hitta rätt, förklarar han vant.
Det som tar tid är att repa med alla artister.
Efter kvällens föreställning ska allting rivas för att byggas upp igen nästa tisdag. Det är hårt slit som sagt.
Gå till toppen