Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Dålig tajming irriterar pendlare

Att pendla på Bjäre är inte det lättaste. Det får många resenärer uppleva varje dag. Särskilt på stationen i Båstad, där resenärer tålmodigt får vänta när tåg och bussar inte passar med varandra.

Cecilia Andersson, nyinflyttad i Förslöv med jobb i Halmstad, är en av dem. Hon skickade brev till både kommunen och NST, med synpunkter på kollektivtrafiken:
"Två gånger i timmen stannar buss 513 i princip utanför min dörr, trots det finns det inte en möjlighet för mig att ta den. Mitt tåg går 06.37 och bussen stannar 06.35 – på Båstad busstation!"
Omöjligt att hinna med tåget alltså. I stället får hon varje morgon ta bilen och köra efter bussen till Båstad, för att klara av den sista biten till järnvägsstationen.
Håkan Ericsson, ansvarig för Bjäre på Skånetrafiken, har ett svar:
– Om vi hade kört linje 513 hela vägen till Båstads station hade vi inte kunnat ha tågpassning i Ängelholm, det hade vi inte hunnit, jag har tittat på det, säger han.
Och tågpassningen i Ängelholm är prioriterad, eftersom flest vill åka söderut. Just tågpassningen i Ängelholm ger resenärer från både Förslöv och Torekov stora möjligheter att byta transportsätt på Ängelholms station utan större dröjsmål.
Värre är det alltså på Båstads station, där den som vill byta mellan tåg och buss får vänta i genomsnitt 28 minuter, nästan en halvtimme.
Allra längst får de som kommer med tåg söderifrån och ska mot Östra Karup vänta, hela 48 minuter i genomsnitt. Även den som åker andra vägen får ofta vänta 40–50 minuter.
I princip oavsett vilken busslinje man åker med, är väntetiden på Båstads station oattraktivt lång, vilket borde göra kollektivåkandet på stora delar av halvön till ett ointressant projekt.
Men linje 525 mellan Torekov och Östra Karup då, den har inga andra tåg än de på just Båstads station att förhålla sig till. Varför är tågpassningen så dålig där?
– Det är en speciell buss. Sträckan mellan Östra Karup och Båstad har tidigare körts av kommunen. För runt tio år sedan tog vi över driften av den, men det är fortfarande kommunen som betalar stora delar av den. Det innebär att skoltiderna styr den, säger Håkan Ericsson.
Och på samma sätt är tiderna på linje 527 till Norrviken anpassade efter när Apelrydsskolan börjar och slutar för dagen.
Problemet på stationen är också att tågen norrut och söderut inte stannar på stationen samtidigt, vilket gör det svårt att hitta en smidig lösning, utan att det innebär en kostsam utökning av bussarnas turtäthet.
– Vi jobbar ständigt med de här frågorna. I en drömvärld har du bussar var tionde minut. Men på Bjäre har vi inte det resandeunderlaget att det är ekonomiskt möjligt att köra så mycket trafik, säger Håkan Ericsson.
Gå till toppen