Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Klippan

Graffiti ska fylla konsthallen

En graffitiutställning är på väg till Klippans konsthall. Tanken är att utställningen ska skapas på plats i samarbete mellan konstnären och Klippanbor.

I mars ska utställningen "När graffitin kom till byn" öppna i Klippans konsthall. Men det är ingen vanlig utställning i den meningen att konstnären kommer till Klippan med färdiga tavlor och ställer ut dem.
Tvärtom ska utställningen skapas på plats av konstnären Carolina Falkholt tillsammans med invånare i Klippan, både yngre och äldre.
– Det finns redan människor som är intresserade av att bli involverade. Det är privatpersoner, men också skolor som kontaktat mig om att de tycker att det här verkar jättespännande, säger Camilla Alexandersson, kulturstrateg i Klippans kommun.
Carolina Falkholt har erfarenheter av konstnärlig projektledning från andra kommuner, och med att involvera lokala medborgare och deras kreativitet i skapandeprocesser. Ett exempel är Mariestad, där en kommunal 35 meter hög silo förvandlats till ett stort graffitikonstverk.
Projektet har väckt uppmärksamhet.
– Det jag sett av reaktioner från Mariestadsbor och Carolinas arbete där har varit väldigt positivt, säger Camilla Alexandersson.
Ett syfte med utställningen i Klippan är att engagera och sätta i gång processer.
– Carolina Falkholt är en oerhört utåtriktad och nätverkande person. Hon har förmågan att få de mest passiviserade individerna att bli smittade av hennes kreativitet.
Camilla Alexandersson hoppas att många ungdomar ska vilja vara med och skapa.
– Jag vill ge dem möjligheten att via en professionell konstnär bli aktiverade, att släppa loss kreativiteten. "Lägg i från dig puderdosan och sätt i gång att måla i stället". Det är lite av en dröm för mig.
Ett par månader innan "När graffitin kom till byn" öppnar i Klippan ska dessutom en tillfällig skulptur uppföras utanför konsthallen.
– Den ska flagga för det som komma skall. Vi tar marknadsföringen till en nivå där ett konstverk blir en annonspelare, och annonspelaren blir ett konstverk. Vi tänjer på konstbegreppet och på vad marknadsföring kan vara.
Hur Klippanborna kommer att reagera på utställningen är svårt att säga, tycker Camilla Alexandersson.
– Jag skulle bli nöjd om de fick känslan av att så här kan konst också vara, så här kan man också använda konsthallen.
Hon ser ingen fara i att graffitin ska sprida sig från konsthallen och ut på andra väggar.
– Jag har fått bekräftat att när man hade en laglig graffitivägg i Klippan fanns det inga tecken på att graffitin började rinna över på andra platser. Det skulle förvåna mig om den gjorde det på grund av en sån här sak.
Det är också enligt Camilla Alexandersson klart att Optimera och Colorama sponsrar med material och färg av olika slag.
– De tycker att det är spännande att vi satsar på det här.
Enligt Börje Norén, chef för kultur- och fritidsförvaltningen, är dock inte alla formella detaljer kring utställningen på plats ännu. Nämnden ska fatta beslut under januari och avtal skrivas.
– Alla detaljer är inte riktigt klara ännu. Men jag tror att det ska mycket till om det här inte blir av.
Gå till toppen