Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Varning! Högspänning

Gunnar Bergdahl läser en gammal bok av skådespelaren Per Oscarsson.

Per Oscarsson – "naturkraft inom svensk film och teater".Bild: Mark Earthy/SCANPIX
En gång för många år sedan var jag på ett seminarium om skådespeleri. En av frågorna löd: "Hur gör ni när ni ska gråta?"
Erland Josephson, ännu i sin krafts dagar innan demenssjukdom, talade om att det handlade om att stiga djupt in i rollen och överföra situationen. Per Oscarsson, som satt bredvid honom skakade på huvudet och sa: "Jag tänker bara på när farsan slog mig. Det fungerar alltid."
Jag tänker på det där samtalet när jag nu läser den lilla återutgivna bok, Nattens färger, som Oscarsson skrev 1960 en sommar då han hade vänt teatern ryggen: "Teatern hatar mig, jag hatar teatern, så vi går skilda vägar! Lev du ditt liv i falskhet och konstigheter utan mig, du gudinna som gör mig grön av illamående".
Så tänkte han när han i en slags romantiska dagboksanteckningar skildrar STORA känslor och naturens MAKALÖSA mystik under en högst närvarande sommar med SOLIGA dagar och varmsvettiga ÅNGEST-nätter.
Det finns hos Oscarsson just ett drag av stora gester, även som skådespelare. Ett drag av gränslöshet som gjort honom till en enastående naturkraft i svenskt teater- och filmliv.
Det är med andra ord både rörande och tröttande att möta konstnären som ung himlastormare och följa hans vedermödor i livsvalslabyrinten där "bräckliga broar leder mellan ensamma öar".
En sak är alldeles säker: Det är direktkoppling mellan vad han känner och vad han skriver denne unge skådespelare anno 1960.
Högstämd högspänning vibrerar på sidorna men med ett slutackord om att striden går vidare. Tack och lov för det.
Precis framför honom denna ångestridna sommar fylld av självanklagelser och ruelse väntar rollen som den unge hungrige författaren i Henning Carlsens filmatisering av Knut Hamsuns "Svält". Och en rad andra prestationer på filmduk och scen som gång efter annan bevisade för oss hur de där inre öppna spjällen mellan känsla och gestalt – mellan farsans slag och gråten! – kan spränga gränser.

Nattens färger

Per Oscarsson
Bokförlaget Ordbrand
Gå till toppen