Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Coop håller koll på datum och sänker priset

På Coop Forum vid Österleden försöker Anders Ekelund undvika stora berg av produkter som passerat bäst före-datum. Han är stormarknadschef och har valt en strategi som hela koncernen använder.
– Är det något som går ur datum sänker vi priset några dagar före. Är det stora partier blir det stora sänkningar. Som julskinkan som vi försöker annonsera ut billigt just nu, klart att vi förlorar pengar på det, men vi försöker alltid agera så att det kommer konsumenten till godo.
De kollar datum på kött varje dag, mejeri tre dagar i veckan, och så vidare. Anders Ekelund säger att rabattmetoden gör att de i stort sett lyckas sälja alla sina varor.
Den mat som trots allt blir över sorteras som organiskt avfall.
Gå till toppen