Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Bäckström berör mer än Björling

Man kunde, om man ville, anklaga trelleborgstenoren Joachim Bäckström för falsk varudeklaration. Det program han och den danske pianisten Tomas Darelius framförde vid onsdagskvällens konsert hade i och för sig många beröringspunkter med den i år hundraårsjubilerande Jussi Björlings repertoar. Att däremot beteckna detta som en konsert i dennes fotspår är inte alldeles korrekt.
För det första är Bäckström en synnerligen känslostark uttolkare oavsett om det han framför är en operaaria eller en romans (det bjöds generöst ur båda kategorierna). Till skillnad från Björling, som var lika sångtekniskt lysande som sceniskt och tolkningsmässigt träig, är Bäckström en naturlig och självklar skådespelare i varje musikaliskt ögonblick. Så var han exempelvis en synnerligen berörande Lenskij i ”Kuda, kuda” ur Eugen Onegin och den förste jag hört som verkligen låtit den mantuanske hertigen i Rigoletto framstå som det praktsvin han är i en självsvåldigt kättjefradgande ”La donna e mobile” utan varje spår av finkänsligt bel canto-prål.
För det andra är Bäckström en långt mer avspänd person och (åtminstone än så länge) fri från den helgonstatus som följde Björling praktiskt taget livet igenom. Bäckström skojar ledigt med både sig själv och sitt material i sina korta mellansnack (poptermen är fullt berättigad). Därtill har han ett innerligt förhållningssätt till musiken som det, av de många inspelningarna att döma, är svårt att tänka sig att den hårt hållne, djupt olycklige och extremt rigoröst uppfostrade Björling tillåtits eller låtit sig själv ha.
För det tredje besitter Bäckströms röst en självklar naturlighet i klangen. Jussi Björling må ha haft en aldrig så välslipad tenor. Hans röst imponerar på samma sätt som ett komplext konstverk eller en invecklad maskin.
Joachim Bäckström, däremot, imponerar inte i första hand. Han berör.

I Jussis fotspår

Medverkande: Joachim Bäckström (sång), Thomas Darelius (piano)
Dunkers kulturhus
Onsdag 27 april
Genre: Klassiskt
Gå till toppen