Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Var är lärarna?

Lotta Wendel ansluter till den aktuella debatten om skolan.

Det talas skola överallt. Det märkliga är att pedagogerna själva är så osynliga i skoldebatten. Istället är det politiker, kulturjournalister, politiska reportrar och dramatiker som låter sig höras. Kanske är det därför debatten så sällan är konstruktiv och välunderrättad. Att vi alla har erfarenhet av skolan gör oss inte till initierade bedömare av vilka pedagogiska metoder och skolmodeller som är framgångsrika och vilka som inte är det.
I Dagens Nyheter har Maciej Zaremba nyligen avslutat en artikelserie fullproppad med målande exempel från en svensk skola i fritt fall. Några lärare och skolor han mött är FANTASTISKA, men de allra flesta är USLA. Zarembas ögonblicksbilder är talande men analysen är onyanserad, delvis slarvig och präglas, som han själv beskriver det, av anekdotisk evidens.
Jag tror att program som "Klass 9A" gör mycket mera för den goda pedagogiken. I Storbritannien har ett liknande program fört skoldebatten ett extra varv. I ”Jamie’s Dream School” hoppas 20 elever i övre tonåren, som redan misslyckats i den vanliga skolan, få kraft att börja på nytt. Det finns ingen färdig kursplan eller några obligatorium. För Oliver var det matintresset som räddade honom från en fullständigt misslyckad skolgång. Nu hoppas han att drömskolan ska visa varje elev någonting som kan väcka intresse för fortsatta studier.
Precis som "Klass 9A" är "Jamie’s Dream School" en dokusåpa, där det tillspetsade och chockerande lyfts fram. Men det är tydligt att en god pedagog är den som kan kommunicera med unga människor och göra sitt ämne relevant, intressant och tillgängligt. En bra pedagog behöver både pedagogiska metoder och passion för sitt ämne. Den vänliga och lågmälda medicinprofessorn och IVF-specialisten Robert Winston förstorar en elevs spermier för att beskriva hur reproduktionen går till.
Cambridge-klassicisten Mary Beard väcker de historielösa elevernas intresse för latin med hjälp av David Beckhams tatueringar. I såväl "Klass 9A" som Jamies drömskola är det lärarna som antas veta vad som fungerar bäst på en skola, inte några politiker eller kulturjournalister. Lärarna måste vara den självklara auktoriteten.
Men de som tror att den lärarlegitimation som införs till sommaren innebär ett lyft för den goda pedagogiken riskerar att bli besviken. Ingenting säger att en lärarlegitimation kommer att innebära fler goda pedagoger. Lärarutbildningarna på många håll i landet har fått upprepad allvarlig kritik och så länge utbildningen inte blir ordentligt mycket bättre är den meningslös som kompetenskrav. Möjligheterna att underkänna lärarstudenter som saknar fallenhet för sitt yrke kommer att fortsätta vara små, oberoende av en lärarlegitimation. Dessutom är vi nog många som har erfarenhet av skickliga pedagoger som inte gått lärarutbildning. Anekdotisk evidens, men ändå.
Visserligen kan en lärarlegitimation återkallas för lärare som är grovt oskickliga i sin yrkesutövning eller gjort sig skyldig till ett allvarligt brott som gör dem olämpliga. Men erfarenheterna från hälso- och sjukvården visar att återkallelse bara är möjligt när yrkesutövare begår allvarliga brott eller lider av ett gravt missbruk av alkohol eller narkotika. Lärare som dåliga på sitt jobb i största allmänhet behöver inte oroas över de nya legitimationskraven.
I "Klass 9a" fick vi se hur lärare från Mikaelskolan i Örebro utvecklades i samverkan med erfarna pedagogiska mentorer. Det är dags att överlämna också den pedagogiska debatten till personer som kan något om pedagogik och didaktik. Jag hade gärna sett mera av ett sådant professionellt samtal.
Gå till toppen