Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kommunen ser över trygghetslarmen

Socialnämnden har tröttnat på att trygghetslarmen inte fungerar som de ska. Nu får förvaltningen i uppgift att undersöka vilka alternativ som finns.

– Det har varit en del klabb. Framför allt har det varit problem med ip-telefonin i Vikens Ry. Det har vi löst genom att ha personal på plats när larmet inte har fungerat, men det är inte hållbart i längden, säger Anita Söderlind (M), socialnämndens ordförande.
Förutom i Vikens Ry har det varit problem i Jefasthuset. Gemensamt för de två är att det saknas analog telefonlinje. Telefonin leds i stället över bredbandsnätet med hjälp av så kallad ip-telefoni.
I Jefasthuset har kommunen löst det genom att köpa in mobilmodem för 2 700 kronor styck, som de sedan hyr ut till brukarna för 50 kronor per månad.
Den lösningen fungerar däremot inte helt felfritt i Vikens Ry, där mobiltäckningen på 3G-nätet inte är tillräcklig.
Socialnämnden vill att förvaltningen undersöker om det finns andra aktörer på marknaden som erbjuder en bättre lösning. Trots upprepade försök har kommunen inte lyckats få en stabil, teknisk lösning från den nuvarande leverantören.
I samma veva får förvaltningen i uppgift att redogöra för hur organisationen kring larmfunktionen ser ut, samt vilka rutiner som finns.
Gå till toppen