1962 hade Siri Derkert (1888 -1973) representerat Sverige på konstbiennalen i Venedig och tre år senare, 1965, invigdes hennes 145 meter långa "Ristningar i naturbetong" på Östermalms tunnelbanestation. Derkert var på 60-talet en etablerad och hyllad konstnär. Men många var de – politiker, journalister med mera – som ansåg Derkerts konst vara, i värsta fall, vedervärdig vänstervriden propaganda och i bästa fall, stillös och intetsägande modernistisk konst.
Läs vidare med Digital!
Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.
Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
- HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
- Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.