Ängelholm

Det ska vara lågt och luftkylt

Här finns rostiga bubblor så låga att ingen begriper hur de kunnat ta sig ut på ängen. De tävlar med skinande blanka bussar, cabbar och pick uper som verkar hämtade ur något förråd. Gemensam nämnare är luftkylt.

Små VW-vimplar berättar att området bakom den stora idrottshallen vid Lingvallen är reserverat för luftkylt. Det är vad som förenar gänget som ordnat traktens första renodlade folkvagnsträff under namnet West coast bug meet.
Och förväntningarna i arrangörsgänget verkar uppfyllda. Vid 15-tiden på lördagen finns det nog hundra gamla folkvagnar i alla modeller men med luftkylda motorer.
Bilarna ställdes upp på rader för att sedan granskas av både experter och amatörer. Alla skulle bedömas av både publik och en jury som kan gamla folkvagnar.
60-talsbilarna dominerar även om det fanns en hel del 50-talare. 70-talet är inte lika flitigt representerat. Dels har de bilarna inte fått veteranstatus än, dels har rosten ätit upp de flesta. Samma öde har drabbat det flesta av de vackra tidiga Karmann Ghia-karosserna.
Eftersom de var nästan handgjorda blev det inte alls lika industriellt och effektivt rostskydd som på de vanliga bubblorna. Å andra sidan representerar en sådan bil i dag ett mycket stort värde.
Andra gamla folkvagnar som nu blivit ytterst värdefulla är de små bussarna. Kännarna spekulerar i priser på flera hundratusen för en välhållen gammal folkbuss.
Daniel Hannerdahl från Varberg väckte mångas avundsjuka när han rullade in med sin röda lyxbuss som allmänt gick under namnet Samba. Igenkänningstecknet är raden av låga fönster i takkanten och soltak. Den här bussen av årsmodell -63 hade dessutom extrautrustats med öppningsbara framrutor.
– Det måste ha varit för länder med varmare klimat, men den är såld som ny i Sverige berättar ägaren, som för fyra år sedan bytte till sig bussen för en ovanligt tidig cabbe.
Samba-bussen var redan fint renoverad och har fått en större motor än originalmaskinen på 1 200 kubik och 34 hästar.
– Den funkar bra i upp till 70-80, sedan varvar den för högt. Jag brukar undvika motorvägar, säger ägaren.
Arrangörerna hoppades på många danskar, och visst kom ett antal över Öresund trots att det samtidigt pågår ett liknande arrangemang på Fyn. Inger och Erwin Kadow från Dragör är fantaster och kom i en grön bubbla från 1950. Hemma i Danmark finns ytterligare några...
De vill ha original, men har fått ge efter myndighetskrav och monterat in blinkers fram och bak, och satt blinkljus i pilarna istället för det fasta nästan osynliga ljuset som duger i Sverige.
Och hur gör man då med de där låga bilarna där det på bakhjulen ser ut som en jättehand tryckt ned bakaxeln.
– Visserligen slår det i lite, men det är inget farligt. Anledningen till att jag knappt kör bilen är att motorn är opålitlig. Den och växellådan ska ut för renovering till vintern, säger Jonas Wiberg, som har en extremt låg och skabbig beige bubbla.
– Den ska se ut så. Folk reagerar och man slipper man putsa. Under karossen är det tiptop, lovar ägaren, som till vardags är bilplåtslagare på VW-verkstad.
Gå till toppen