Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En utgivares mardröm

Natten till onsdags avled landshövdingen i Stockholms län, förre moderatpolitikern Per Unckel, i cancer. Dagen efter kom veckotidningen ”S” ut med ett hemma hos-reportage över tre uppslag från Unckels hem. Tidningen var tryckt och distribuerad i 60 000 exemplar och omöjlig att dra in, enligt tidningens chefredaktör Amelia Adamo.
Det är naturligtvis en mardröm för henne och säkerligen oerhört jobbigt för Unckels efterlevande.
Reportaget gjordes i våras. Amelia Adamo visste att Unckel hade cancer men säger till tidningen Resumé att hon överraskades av att det gick så fort.
Utan att känna till detaljerna hade publiceringen kunnat undvikas. Innan man publicerar ett reportage som är så gammalt borde man kolla att förutsättningarna inte ändrats. Inte minst när man vet att intervjupersonen är svårt sjuk.
Vi ligger aldrig så länge på gjorda reportage. Men även vid kortare tidsrymd mellan intervju och tänkt publicering har vi för vana att göra en sista kontroll så att ingenting har förändrats.
Det är mycket ovanligt att hela tidningsupplagor dras in. Men efter tsunamin, som bland annat drabbade Thailand 2004, beslutade Ica-Kurirens dåvarande chefredaktör Cissi Elwin att stoppa utgivningen av numret som skulle ha kommit ut veckan efter. Tidningen innehöll ett fyrsidigt resereportage om turistparadiset Khao Lak, en av de orter som drabbades hårdast av jordskalvet och de efterföljande vågorna, och mer liknade ett helvete än ett paradis.
Tidningen var tryckt i 287 000 exemplar och låg och väntade på att distribueras till prenumeranter och försäljningsställen.
Där har både nätet och TV sina fördelar. Det är lätt att lyfta ut inslag och program. Och det kostar inget. Med denna sökta övergång vill jag påminna om starten av 24HD om en knapp månad. När jag skriver det här är jag upprymd efter ett stormöte där TV-kanalen presenterades internt för all HD-personal. Proffsigt, men med glimten i ögat vid rätt tillfällen.
Vi har anställt ett tiotal nya medarbetare som ska förstärka nyhetsbevakningen av vårt område, men också göra underhållande, spännande och informativa program. Efter att ha sett ett antal trailers måste jag säga att det är en lycka att arbeta med så duktiga människor. Jag törs också utlova en del överraskande ansikten i rutan när kanalen kommit igång.
Allt om programmen och hur ni ställer in kanalen presenteras i en informationskampanj som inleds 1 oktober. Några dagar före premiären får ni också en 24-sidig bilaga om 24HD med tidningen. All information kommer dessutom att finnas på hd.se.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen