Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Stort missnöje med växande elbolag

Energibolaget i Sverige med dotterbolaget Min El växer snabbt — men drar också på sig stora mängder anmälningar och klagomål till Konsumentverket och Konsumenternas elrådgivningsbyrå.

Bild: Bertil Ericson / SCANPIX SCANPIX
Bara sedan i fjol har Konsumentverket tagit emot över 90 anmälningar som bland annat rör vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor och så kallad negativ avtalsbindning.
Nu ska både Konsumentverket och Finansinspektionen granska elbolaget och dess metoder.
Anmälningarna mot Energibolaget i Sverige är många gånger fler än vad jättar som Vattenfall och Fortum drar på sig — tillsammans.
— Det sticker ut och det är ett klart tecken på att många konsumenter är missnöjda. Sedan är det inte alltid som konsumenterna har rätt i sina funderingar, det är det vi ska ta ställning till, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.
Han har nyligen inlett ett ärende som rör Energibolagets avtalsvillkor, som bland annat innebär uppsägningstider på upp till tolv månader för rörliga avtal.
Finansinspektionen ska i sin tur utreda om den "kostnadsförsäkring" som bolaget infört, och som kunderna aktivt måste säga nej till, innebär otillåten negativ avtalsbindning.
Energibolagets vd Peter Wärme säger att bolaget ständigt arbetar för att förbättra kvaliteten och att varje anmälan från konsumenter är en förlust.
— Men man ska komma ihåg att vi får omkring 40 000 nya kunder per år.
När det gäller kostnadsförsäkringen, som kostar en krona om dagen och innebär att kunder som blir sjuka eller arbetslösa kan slippa att betala för sin elförbrukning, är Energibolagets bedömning att den lever upp till försäkringsavtalslagen. Och många kunder är nöjda med försäkringen, enligt Wärme.
— De får ett försäkringsskydd som är ganska billigt och kan precis när som helst, utan uppsägningstid, frånträda försäkringen.
När det gäller kritiken om långa uppsägningstider säger han:
— Det kan man diskutera, hur lång uppsägningstiden ska vara. Men från en elhandlares perspektiv så är det ju så att vi köper kraft i förtid för att kunna hålla vissa priser. Och om en kund frånträder ett avtal, utan uppsägningstid, då kan vi förlora pengar. Det är det som är vårt bekymmer.
Peter Wärme säger också att Energibolaget kommer att rätta sig efter myndigheternas beslut.
Gå till toppen