Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skidåkaren blev racingkung

Han var på god väg att bli landslagsman på skidor. Men han kom på andra tankar och kan i dag titulera sig svensk racingkung.

Johan KristofferssonBild: Britt-Mari Olsson HD/NST
Han hade tänkt sig bli skidåkare. Var riktigt bra på det och stod på gränsen till det svenska juniorlandslaget. Men när han var 19 år sadlade han om. I dag – fyra år senare – är hans svensk racingkung.
– Ja, det är inte utan att det flyter på, säger Johan Kristoffersson, som är sammanlagd ledare i både STCC, Carrera Cup och Superstar Cup i Italien.
I går gjorde han ett gästspel på Väla Motorstadion, där han körde en hyrkart.
– Kart har jag inte kört särskilt mycket, men det här var riktigt roligt, säger Johan.
Han kom till Helsingborg från Sturup, där han i lördags som vanligt vann i Carrera Cup samt blev sexa i båda STCC-racen
De flesta som är framgångsrika inom banracing har inlett karriären med gokart. Det gäller dock inte Johan.
– Jag var så pass gammal när jag beslöt mig för att överge skidåkningen och satsa på banracing att gokart inte var att tänka på. Därför blev det JTCC med en gång, säger han.
Han hade problem både med att krångla sig i och ur gokarten på Väla.
– Jag är ju egentligen för lång för det här, säger Johan, som mäter 192 centimeter i strumplästen.
Det tar väl litet tid att komma i hans Volkswagen i STCC, Porschen i Carrera Cup och Audin i Superstars, men väl där tar det inte lång tid för honom att visa vem som är bäst.
– Kul att köra i alla tre klasserna, men jag lägger mest krut på STCC, eftersom mitt team där också är min arbetsgivare, säger Johan.
Han brukar ha det jäktigt värre under de två dagar som de olika STCC-tävlingarna körs. Då blir det till att med jämna och ojämna mellanrum hoppa mellan Folkan och Porschen för tester, kval och race.
– Visst blir det påfrestande emellanåt, inte minst psykiskt. Det gäller ju att vara koncentrerad till 100 procent när jag väl satt mig bakom ratten i de olika bilarna, säger Johan.
Lika jäktigt blir det inte i Italien, men stressigt nog ändå. När det var STCC-tävlingar på Ring Knutstorp för en månad sedan hann inte Johan mer än att avsluta presskonferensen efter sista racet förrän det var dags att dra iväg till Italien för race i Super Stars dagen efter.
Gå till toppen