Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Digitalt & teknik

Facebooks förändringar riskerar stjälpa

Facebook är en given arena för företag såväl som ideella organisationer som vill nå sin kundkrets eller andra intresserade.
Mitt idrottslag har stor nytta av att gratis kunna informera om när nästa match blir av, efterlysa något eller besvara frågor. På jobbet använder vi vår Facebooksida till att sprida nyheter, söka intervjupersoner och lägga upp bilder.
Det är så smidigt att jag ofta funderar över hur föreningar gjorde förr. Men den gyllene tiden av snabb masskontakt kan vara nära ett slut. En dag dök alternativet ”betala för att fler ska se den här uppdateringen” upp under statusfältet. Mellan fem och femtio dollar kostar det att exponera posten för fler människor, dyrare blir det ju fler man vill nå.
I går presenterades en ny modell för betalning av appar på Facebook, som spel. I sommar öppnas för att ta betalt i prenumerationsform och i lokal valuta.
I samma veva fick vi veta att barnen ska släppas in. I dagsläget är åldersgränsen för att skaffa ett konto 13 år, men en ordentlig identitetskontroll är som bekant inte lätt att göra online. Därför finns redan många barn på sajten under falsk ålder – enligt Wall Street Journal gäller det så många som minst 7,5 miljoner barn under 13, varav 5 miljoner under 10 år.
Nu talas om en ny modell där föräldrarna har viss kontroll över sina barns konton.
Att förändringarna sker tätt på att Facebook börsnoterats är ingen slump. I dag får företaget in en majoritet av inkomsterna på reklam och nu öppnas för såväl en ny marknad – reklam riktad mot yngre barn – som alternativa inkomstkällor genom betalmodeller.
Men samtidigt som den sociala normen blivit att ha ett konto på sajten – något annat ses nästan som konstigt – och att dela med sig av sitt liv, blir urvalet av vad vi får se allt snävare. Det räknas ut vilka vi vill se uppdateringar av, utifrån vilka vi interagerar med. Sidorna vi gillar dyker upp allt mer sällan i flödet. Om de inte betalat för sig, det vill säga. För köpta poster kan vi få i flödet även om vi inte valt att följa avsändaren.
Facebook vet mycket om oss. Till exempel att vi oftast offentliggör ett relationsuppbrott under tidig vår, sommar eller två veckor före jul. Berättar att vi är i ett nytt förhållande gör vi däremot helst på alla hjärtans dag.
Men genom att styra vårt flöde allt hårdare och smyga in betaltjänsterna riskerar de att allt fler användare gör slut med sajten. Året om.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy