Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Höganäs

Ett ansikte fångas med ett steg bakåt

Porträttmåleri tar tid och ingen detalj får nonchaleras. "Det är utmanade och kräver tålamod", säger Eva Dalby som är elev på Inger Hodgsons årliga målarkurs.

Eva Dalby måttar i luften med ett snöre - tavlan ska placeras i samma höjd som tinningen. Så backar hon ett par steg och tar sig en ordentlig titt på modellen, Molly Rick.
– Klassiskt måleri lärs inte längre ut på konstskolorna. Det är spännande att testa och samtidigt en utmaning. Det kräver tålamod, säger Eva Dalby, som målat länge men aldrig tidigare testat den metod som Inger Hodgson praktiserar och undervisar.
"Sight Size" kallas metoden och Hodgson fastnade för arbetssättet redan för 20 år sedan, på en konstskola i Florens.
– Det speciella är att man tittar på modellen från ett avstånd. Sedan går man fram till duken och målar utifrån bilden man har i huvudet. Det är väldigt detaljerat och blir mer tredimensionellt än vid annat porträttmåleri, säger Inger Hodgson.
Hon har hållit målarkurs i Höganäs i flera år. I sommar har hon flyttat ut en del av kursen till gamla stationshuset i Mölle. Många av kursdeltagarna har varit med i flera år men för andra är det första gången. Även flera av modellerna återkommer. För Molly Rick är det här andra sommaren som modell. Även om det är ett stillasittande sommarjobb hon skaffat sig så är det rätt krävande.
– Jag får inte röra mig. Svårast är det när det kommer in besökare. Då får jag anstränga mig för att inte flacka med blicken utan hålla den fast på punkten där borta, säger 15-åringen.
Modellerna får inte ändra frisyr eller byta kläder under kursens gång. Dessutom gäller det att sova ordentligt så att man inte ser trött ut. Under 25-minutersintervallerna gäller det att sitta stilla, och Molly Rick medger att det blir lite långtråkigt men att hon fördriver tiden med att lyssna på musik.
– Fast det är samtidigt ganska intressant. Man får reda på saker om sitt ansikte som man kanske inte visste. Till exempel vet jag nu att mitt avstånd mellan näsan och läppen är långt, och att jag har mycket vitt under ögonen!
– Det är nog det som får ögonen att se så stora ut. Du har vackra ögon, säger Eva Dalby och fortsätter måla på sitt porträtt.
Hon har hållit på med det i snart fyra dagar och visste man inte bättre så skulle man tro att det nu är färdigt.
– Nej, nej. Nu ska vi diskutera det ena ögat i detalj, hur man ska få det ännu mer realistiskt.
Gå till toppen