Bil & Trafik

Mopeder fortfarande miljöbovar

Det finns många fördelar med att köra på två hjul. Men fortfarande drar motorcyklar och mopeder för mycket bränsle och smutsar ned i onödan.

Bensinmotorn har förfinats sedan den uppfanns. En modern fyrtaktsmotor bjuder på sofistikerad teknik med ventiler, katalysator och bränsleinsprutning och ger ifrån sig betydligt mindre föroreningar än förr.
Värre är det med tvåtaktsmotorn. Visserligen är den både hållbar och billig att tillverka men arbetar långt ifrån effektivt. Den släpper ut stora mängder bensin, olja och avgaser.
En tvåtaktare av äldre typ är en stor miljöbov som låter en tredjedel av det oförbrända bränslet rinna rätt ut.
I Sverige finns enligt beräkningar cirka en halv miljon mopeder och hälften är av den äldre typen. Det innebär att det inte finns några som helst krav på hur mycket de får förorena. Även de nya mopederna som säljs får smutsa ned mer än bilarna.
Och då ska man komma ihåg att en liten mopedmotor bara utvecklar en bråkdel av effekten hos en bil, vilket gör utsläppen oproportionerligt stora.
Inte heller en motorcykel är någon praktisk packåsna. Där går utvecklingen mot större motorer och fler hästkrafter samtidigt som hojen tillåts dra mycket bensin. En förbrukning på trekvarts liter per mil är inte ovanlig.
– Motorcyklar är inte byggda för att gå snålt utan för att ge effekt. I och med att de mest används som nöjesfordon finns inget större gensvar för snålare hojar. En förändring kommer att ta tid, säger Per Johansson, vd för Moped– och motorcykelbranschens riksförbund, MCRF.
Därtill väljer många motorcyklister att smutsa ned mer genom att plocka bort luftreningen på sin hoj och byta ljuddämpare. Bara för att den ska låta mer och gå lite bättre.
Men allt är inte bara elände. Det tillverkas en del snåla motorcyklar och allt fler fyrtaktsmopeder och elfordon. Men än så länge är de i minoritet. Av de 143 mopedmodellerna som listas i Bikekatalogen 2012 är bara en fjärdedel försedda med fyrtaktare. Sex procent har elmotor.
Dock är varken motorcykeln eller mopeden är något enormt hot mot miljön. De stora föroreningarna kommer från annat håll. Bara i Sverige finns över sex miljoner bilar som tillsammans med sjöfart, flygplanstrafik och vedeldning förorenar i stor skala.

Fakta Mopeder och utsläpp

Sommaren 1999 infördes ett förbud som gjorde att nya mopeder inte kunde typgodkännas om de inte uppfyllde vissa avgaskrav.
För första gången i Sverige fanns det då regler för vad en ny moped fick släppa ut: högst sex gram kolmonoxid per körd kilometer – samtidigt som sådana med fler än två hjul, som till exempel flakmoppar, tilläts smutsa ned dubbelt så mycket.
Därefter skärptes kraven. En moped får ge ifrån sig högst ett gram kolmonoxid – samma mängd som en ny bil – och de med fler än två hjul får släppa ut 3,5 gram.
När det handlar om kolväten och kväveoxider får en tvåhjulig moped emellertid släppa ut omkring sex gånger mer än en bil. En flakmoppe det dubbla.
Alkylatbensin miljövänligt alternativ
+ Minskar kraftigt tvåtaktsavgasernas giftighet. De studier som gjorts visar på en reduktion på 80–90 procent av polyaromatiska kolväten som är de i särklass allvarligaste utsläppen från till exempel tvåtakts båtmotorer.
+ Alkylatbensinen får innehålla högst 0,5 procent aromater jämfört med vanlig bensin som kan ha upp till 35 procent.
+ Den som har en tvåtaktsmaskin bör köra på alkylatbensin och nedbrytbar olja. Oavsett om det gäller mopeder, utombordsmotorer eller gräsklippare. TT Spektra
Gå till toppen