Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Med och utan motor

År 1940 bildades i Landskrona en flygklubb under namnet Clippern. Till en början var det modellflygning som stod på programmet, men frågan om inköp av ett glidflygplan väcktes snart. Detta inköptes också 1944, samma år som klubbnamnet ändrades till Landskrona Flygklubb. I dag flyger man även motorflyg och har cirka 200 aktiva medlemmar, varav 30 är segelflygare. Landskrona Postens fotograf Emil Langvad följde under några veckor elever och lärare på flygfältet.
Ljudbildspel: Upp i det blå

Segelflygarna måste hålla sig under molnen. Luftrummet över Enoch Thulins flygplats används av stora plan som ska landa och lyfta från Kastrup. Men även under molnen kan det bli trångt. Som tur är så har man en liten indikator som tjuter när man kommer i närheten av ett annat plan och även pekar var det andra planet är.
Klubben har två stycken tvåsitsiga segelplan som kan användas till lektioner, ett självstartande och ett konventionellt som bogseras upp. Därtill har de två ensitsiga, båda de måste bogseras upp.
Leif Nilsson, segelflygslärare på Landskrona Flygklubb. I dag ska eleven Emma Nilsson göra en skarp utelandning. De åker upp, sen på runt 400-500 meters höjd så måste hon hitta ett bra fält att landa på, en övning som eleverna måste klara innan de får sitt certifikat. – Det kan vara ett betesfält, eller i princip vilket fält som helst. Det bara gäller att ligga rätt på vingarna så att inte den ena doppar ner, säger han.
Dra spaken mot dig och stig i rakt upp till flygplanet börjar falla, tippa nosen och flyg rakt mot marken, snabbt, till planet återfår fin lyftkraft. En stall kallas momentet och är ett av 57 som man måste klara av innan man blir godkänd.
Landskrona är ingen dum plats att ljudlöst glida över.
Emma Nilsson, 17 år från Lomma har segelflugit på Landskrona Flygklubb sedan i våras och är strax klar. Emma vill bli yrkespilot och ser segelflygscertifikatet som en bra start på vägen dit. – Alla säger att de som segelflyger är de bästa piloterna, säger hon.
William Nilsson, 17 år från Göteborg bor hos en kompis i Helsingborg för att kunna gå segelflygsutbildningen på Landskrona flygklubb. Eftersom segelflyget saknar motor så höjer man och sänker hastigheten genom att flyga uppåt eller neråt. – Kursen som jag tog i dag var högfartsflygning. Då ska man köra i 250, riktigt brant!
I fall man inte är helt säker på om segelflygning är något att lägga massor av tid och pengar på så kan man få en 15 minuters provtur med lärare för 500 kronor. Andreas Stehn och Johan Gauffin har bestämt sig för att göra just detta. Båda säger att det nog kommer att fortsätta.
Steen Sörensen, segelflygspilot i Landskrona flygklubb sedan 1989 tar med mig upp på en tur, Motorn är till för att dra upp planet så man slipper använda ett bogseringsplan. Väl uppe på lagom höjd så stänger han av och fäller in den och det blir näst intill knäpp tyst.


FAKTA:
En segelflygslektion är inte så dyr som man kan tro men det krävs många för att få segelflygscertifikatet. Innan det är ditt så behöver du ha fyllt 15 år, avverkat all teori och tenta av denna samt klara av 57 bestämda övningar i luften. Bland annat att hålla kurs, hastighet, göra en utelandning och stall, vilket betyder att du tvingar planet att tappa lyftkraft och sedan får tillbaka den genom att peka planet neråt och på så sätt få upp fart. När samtliga övningar är genomförda, med godkänt resultat, är utbildningen klar. Genomsnittseleven fixar detta på cirka 70 flygningar och då landar slutnotan på mellan 25 000 och 30 000kr.


Ljudbildspel: Upp i det blå

Gå till toppen