Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Totalgrepp ska locka bilköpare

Samtidigt som bilförsäljningen går neråt följer Skånebil i de andra stora bilhandlarnas spår och satsar stort på sin anläggning i Ängelholm, med bland annat ny bilhall och tvätt.

Från ett litet bilrum till en stor bilhall. Så beskriver Skånebils vd Sten Hagman den förändring som lokalerna vid Kungsgårdsleden nyligen har genomgått. Under fem månader pågick om- och tillbyggnaden medan bilförsäljningen tillfälligt fick ske i tält och byggmoduler på baksidan.
– Huset byggdes 1977 och sedan dess hade det inte gjorts något exteriört. Vi tyckte det såg tråkigt ut, berättar Sten Hagman.
För ett par veckor sedan kunde de börja flytta in i den nya bilhallen som renoverats och byggts till med 900 kvadratmeter, fått en takhöjd på 5,5 meter och försetts med stora glasfasader. Med andra ord ser det numera ut som på många andra moderna bilfirmor.
Snart blir även den nya biltvätten som bara ska vara till för kunderna klar.
Att ombyggnaden för runt 25 miljoner kronor sker mitt under lågkonjunktur och sjunkande bilförsäljning oroar inte Sten Hagman.
– Företaget har funnits sedan 1927 och jag har varit med i 30 år, även 1992 när det bara såldes 12 400 bilar. Marknaden går upp och ner, säger han.
Han berättar att 2011 var sjätte bästa året någonsin med 305 000 sålda personbilar.
– Nu backar försäljningen men det pekar ändå mot 270 000 och det är bättre än ett normalår.
Förutom att dagens bilköpare är färre till antalet så är de enligt Sten Hagman väldigt noga med att bränsleförbrukningen är låg och är därför beredda att köpa en bil med mindre motor. Diesel- och miljöbilar är efterfrågade, men för elbilarna går det trögt.
Det instämmer bilförsäljarna Lotta Bergman och Michael Gannås i.
– Men man håller igen lite både på service och nybilsköp, säger Michael Gannås.
De tror att kunderna har avvaktat lite och nu dyker de upp för att de är nyfikna på de nya lokalerna. För personalen har nya fräscha lokaler förstås också blivit ett lyft, och de jobbar på ett nytt sätt.
– I den gamla hallen kunde vi inte presentera bilarna på ett bra sätt, exponeringen är superviktig. Nu har vi också delat upp märkena mellan säljarna. Jag säljer Renault och Dacia och det känns jättebra för man kan skaffa mer kunskap om just dem, tycker Lotta Bergman.
Det är ett krav som generalagenterna ställer att bilmärkena ska separeras i lokalerna, med egen ingång till och med.
– Här har vi Volvo, med trägolv och en ljus nordisk inredning, säger Sten Hagman och leder vidare till den andra delen av försäljningshallen som döljer sig bakom en vägg där Renaultbilarna huserar med ett betydligt mer färgglatt koncept.
Gå till toppen