Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Österleden invigd efter fem år

Långköraren Österleden invigdes i Helsingborg under torsdagen. De ansvariga hoppas att bilister ska köra utanför, i stället för inuti centrum, på sin väg norr eller söder om stan.

– Det här projektet har det pratats om ända sedan mina dagar som Muf:are, sa Peter Danielsson strax innan han förkunnade Österleden för invigd.
Arbetet med att färdigställa stadsmotorvägen har tagit fem år, men projektet har varit uppe och vänt flera gånger sedan 1970-talet. Trafik som behövt köra från Helsingborgs norra delar och söderut eller tvärtom har gärna valt att ta sig fram längs till exempel Södra stenbocksgatan och Drottninggatan. Eftersom det orsakat höga avgasnivåer och skapat dålig framkomlighet i city är förhoppningen att de nu ska tänka om.
– Nu kan de som bara ska köra förbi använda Österleden och det är hela poängen, säger Peter Danielsson.
Österleden är 6,4 kilometer lång och sträcker sig från Brohults trafikplats i norr ner till Ättekulla trafikplats i söder. På flera ställen finns rondeller som löper tvärsöver Österleden och de kommer att få en ännu viktigare funktion i framtiden.
– Gustavslund växer fram och det är tänkt att byggas ett östra Ramlösa. Det ligger 10-20 år fram i tiden men det är viktigt att vara förberedd inför den expansionen, säger Peter Danielsson.
Roland Nilsson har varit projektledare för byggnationen under de fem år som arbetet fortgått.
– Nu så här efter invigningen har man en god känsla, och trafiken har flutit på bra under arbetets gång.
Vägbygget har medfört att trafiken under perioder fått dirigeras om.
– Det har aldrig varit några klagomål utan alla har sett att det ska bli något bra i slutändan, säger projektledaren.
Österleden har kostat sammanlagt 415 miljoner kronor och enligt Peter Danielsson får man tillbaka pengarna på flera vis.
– Trafikinfarkter kan bli kostsamma och vi vill inte ha en situation som i Stockholm, med timslånga köer till och från jobbet, säger Peter Danielsson och frågar sig vad en sådan situation kostar i exempelvis utebliven arbetstid.
Tror du inte att bilisterna kommer fortsätta köra genom centrum känns inte det smidigast?
– Det kommer inte vara smidigare, vi har sänkt hastigheten där bland annat. Det här är snabbare, säkrare och smidigare, säger Peter Danielsson om Österleden.
Eftersom snön kom tidigare än beräknat saknas ett fåtal asfaltspartier vid rondellen på Depågatan, och ett ködrabbat område behöver ordas till enligt Peter Danielsson.
– Vi har en flaskhals kvar vid Brohultsrondellen och bort mot Maria park, där måste vi bredda vägen och vi jobbar med trafikverket om det.

Fakta: Österleden i siffror

6,4 kilometer ombyggd väg
201 345 kvadratmeter asfalterad yta
7000 fler fordon har möjlighet att passera varje dygn
4 planskilda trafikplatser
472 nyplanterade träd
320 nya belysningsstolpar
6 nya eller ombyggda gång- och cykelbroar
Gå till toppen