Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Igenbommad station med anor

Som vi skrivit är den gamla stationen i Landskrona är på väg att hitta nya ägare. Landskrona Posten besökte den 150 år gamla byggnaden som är i stort behov av upprustning.

Landskronas gamla stationsområde står och förfaller, och har så gjort länge. Nedklottrade gamla fraktvagnar ser ledsna ut på spåren. I ett av dem luktar det kraftigt av brandrök, en tom brandsläckare ligger i ett hörn och på ett vält kylskåp har någon skrivit "stay away" och ritat ett keltiskt kors. Över ett spår, och upp på perrongkanten slingrar sig en ilsket röd, taggig växt. Området har en ödslig känsla över sig, men några gånger i veckan rullar det fortfarande tåg här.
– Tomma godsvagnar rullar förbi och ner i industriområdet. Där lastas de och körs sedan till Malmö, säger Lars Nordkvist som är bantekniker från Infranord.
Tillsammans med några kollegor är han här för att anlägga gångbanor i ljust stenmjöl så att godstågens växlare ska se vart de går i mörkret. Tågen som transporterade passagerare mellan Göteborg, via Helsingborg och ner till Malmö fick ta en tidskrävande omväg när den gamla stationen var i bruk.
– Den här stationen var ju lite av en blindtarm, det är bättre som det är nu, med västkustbanan säger Lars Nordkvist.
Det är ett stort stycke mark som sedan länge står övergivet, lämnat till sitt eget förfall. På mark- och exploateringsenheten välkomnar man projekt på området, även om det ligger långt fram i tiden.
– Det är sannolikt att det finns ett visst saneringsbehov av marken, speciellt om det skulle byggas bostäder där. Vi ser gärna att staden på lång sikt växer utåt på den ytan men det kan ligga 15-20 år fram i tiden, säger Mårten Olsson som är mark- och exploateringschef i Landskrona.
Stationshusets fönster är igenspikade, inbrott har förekommit men det finns inget värt att stjäla här. Kanske har lokalen fungerat som tak över huvudet för någon behövande. Jernhusen äger många tågstationer i Sverige, och så även den här. Just nu är de väldigt förtegna om stationens framtid, de ligger i förhandlingar med hugade spekulanter. Framtiden får utvisa vad som kommer att pågå här nästa gång portarna slås upp.
Inne i vänthallen och på biljettkontoret har tiden stått stilla, en uppsatt affisch från 1993 med en leende Jan-Ove Waldner bjuder in till bordtennisturnering. Bagageinlämningen med den bastanta godsvågen står kvar.
– Det var en fin gammal service, man kunde lämna in sina skidor när man skulle åka till fjällen, säger Lars Nordkvist.
Han har jobbat som bantekniker sedan 1977, då hette arbetsgivaren Statens Järnvägar.
– Det var mer manuellt jobb förr, det fanns ju inga maskiner. Nu går det mycket fler tåg och det är mycket nattarbete, säger han.

FAKTA: Gamla stationen i Landskrona

Tågstationen i centrala Landskrona invigdes 1865 och ritades av arkitekt Claes Adelsköld för Landskrona-Eslövs Järnvägsaktiebolag. Den går numera under namnet Landskrona godsbangård och är placerad ett par hundra meter söder om rådhustorget. Sedan 2001 går här bara godstrafik.

FAKTA: Nya stationen i Landskrona

Landskrona nuvarande tågstation togs i bruk i januari 2001 och är placerad i Landskronas östra delar. Här går västkustbanan som trafikeras av tågtrafik från Göteborg och ner till Malmö och över sundet.
Gå till toppen