Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Kunglig invigning av järnvägen

Under högtidliga former invigde kung Karl XV Landskronas första järnväg för 148 år sedan. Tillsammans med dåvarande borgmästare Johan Ödmansson höll han invigningstalet på stationens perrong.

Landskrona fick sin första järnväg den 31 juli 1865 då kung Karl XV invigde sträckan Landskrona-Eslöv. Det var en monark som inte låg på latsidan under sitt besök i Skåne. Lite senare på dagen invigde han nämligen också sträckan Helsingborg-Billeberga.
I författaren och journalisten Åke Jönssons verk "Historien om en stad, del 2" berättas det om när järnvägen kom till Landskrona och den betydelse de olika sträckorna fick för stadens utveckling.
Bakom den första järnvägen i Landskrona fanns i hög grad dåvarande landshövding Samuel Gustaf von Troil. Denne hade nämligen väckt en motion i riksdagen 1853 om vikten av att järnvägen drogs till Landskrona.
Det krävdes dock många överläggningar och många diskussioner innan järnvägen blev en verklighet. Men sedan rullade det på i utvecklingen.
Den 1 november 1876 kunde banan mellan Ängelholm och Landskrona invigas. Linjen blev dock inte alls så lönsam som man hoppats utan Landskorna stad fick skjuta till rejält med pengar. Förutom 400 000 kronor i aktieteckning fick man betala en miljon i borgensåtagandet.
Den 8 augusti 1893 öppnades linjen mellan Landskrona och Kävlinge. Med invigningen av järnvägen Landskrona-Kävlinge och Sjöbo 1906 kompletterades det lokala järnvägsnätet.
Senaste tillskottet vad gäller järnvägar i Landskrona var 1997 då första spadtaget till Västkustbanans utbyggnad togs.
Gå till toppen