Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Tredje gången gillt

Fler skratt, färre longörer. Många instämde i underrubrikens "En himla rolig revy" (anspelar på den lite löst förankrade rymddekoren).
Helsingborgsrevyn visar för tredje året upp staden med omnejd i skrattspegel. De bjuder på aktuella, småvassa passningar i sketcher, sånger och monologer. Mycket är på skoj förstås, men med plats för allvar (uteliggare och hemlösa).
Etablissemangets profiler som Pia Kinhult, Peter Danielsson och Rolf Tufvesson slipper inte undan salta tjuvnyp. Inte heller Arenan, kollektivtrafiken eller vården. En kuplett är så nyskriven att revydirektör Jensen har fusklapp. Driften med den sega apoteksservicen fick en dam bredvid mig att frustande upprepa "Jamen så är de'. Precis så är de'!" Igenkännandets värde kan inte överskattas i en lokalrevy.
Det förutsägbara är en förutsättning för alla revyer. Även i Helsingborg följs traditionen med (om man vill vara snäll) tidlösa vitsar och värderingar (Internationella kvinnodagen har inte mycket att hämta). Alkoholens verkningar, sexets in- och utgångar liksom teknikens knepigheter är stående inslag.
Ensemblen mönstrar nio personer i drygt trettiotalet nummer av varierande längd, innehåll och kvalitet. Eldsjälen Lennart Jensen har en smittande entusiasm som vinner publikens hjärta. Det är ett samspelt gäng med mer laganda än soloutflykter.
De tre gentlemännen i orkestern sitter i diskret fokus mitt på scenen och bidrar till flytet. Publikens medelålder är typ mogen och det behövs när det görs blinkningar till Karl Gerhard och annat med klang av yesterday. Ljus (Bertil Larsson) och ljud (Viktor Therkelsson) utnyttjas effektivare än tidigare. Varje ord hörs och det är viktigt, speciellt i sångtexterna. Det är många färgglada klädbyten. Scenografin (Bo Freij, Kenneth Pettersson) har också fått mer resurser och blivit spänstigare.
Men det saknas ett ankare. En profil som lyfter helheten ett snäpp. Regissören (Eva Järinge) bör dra upp tempot och korta en del utdragna sketcher. Dansstegen håller inte direkt Bolsjojklass (koreografen Mats Frost har ett tufft jobb). Sånginsatserna varierar, men nyaste aktören John Ebbesson är ett glädjeämne när somliga sjunger hellre än bra.
Nå, premiärpubliken tackade med jubel och applåder för mer än två timmars underhållning.

Närkontakt för tredje gången Helsingborgsrevyn Teatersalen, Dunkers kulturhus Fredag 8 mars

Genre: Revy
Betyg: 3
Gå till toppen