Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fångad av brutal ärlighet

Det är de ironiska, cyniska och samtidigt brutalt ärliga rollfigurerna som gör att jag bänkar mig framför "The Newsroom" på måndagar (SVT1).
Inte minst tv-kanalens nya exekutiva producent, spelad av Emily Mortimer ("Shutter Island", "Match Point"), gör ett lysande jobb. Hon spelar så överrumplande direkt och genomskådande att jag får gåshud. Hon kan köra över personer som en ångvält, säga åt dem att de ser ut som piggsvin, skrika åt dem att de ska brinna i helvetet för evigt och ändå komma undan med det, bara för att hon är så neurotiskt ärlig.
Hennes rollfigur är på gränsen till överdramatiserad, men hon klarar sig ändå på rätt sida. Troligen för att alla andra på den figurativa tv-redaktionen också beter sig som hungrande sjöfarare på ett skepp utan mat, redo att skrika ut sin frustration när helst möjlighet ges.
John Gallagher, som spelar en av producenterna, är den som allra mest vill skrika. Hans ansiktsuttryck när någon av kollegorna trampat i klaveret – inte minst medproducenten som spelas av Alison Pill ("Midnight in Paris", "In treatment") – är detsamma som du skulle få om du körde över grannens hund med bilen.
Tv-serien är fullpackad av repliker och de fyras av som kulsprutor och så att saliven yr. Det är intensivt, svettigt, hårrivande och bara några få gånger per avsnitt är det kort paus för andhämtning. En av orsakerna till att jag fastnat är just tempot.
Uppmärksamhet är en dygd i den här typen av skådespel, där hela handlingen är replikbaserad. Den som tappar fokus en halv minut och fipplar med Facebook i mobilen är förlorad. Men det är också här, nära gränsen till outhärdlighet, som replikbaserad handling gör sig som bäst.
Som sagt. Ironin, cynismen och den brutala ärligheten fångar mig. Samtidigt blir jag besviken när Aaron Sorkin stoppar in grunda kärlekshistorier bara för att. Som att ironi, cynism och brutal ärlighet inte räcker för att fånga en normalt funtad människas intresse. Då blir jag besviken. Tack och lov är besvikelsen borta med nästa replikskifte.
HBO har beställt en andra säsong av "The Newsroom".
SVT har sagt upp avtalet med HBO. Tråkigt om det innebär att nästa säsong av ovanstående program inte kommer att visas i public service.
Idag Ser jag andra avsnittet av "Den stora ölresan" på SVT1 klockan 21.
Gå till toppen