Nyheter

Res dig upp - och lev längre

Man ska sitta på pilatesbollar framför datorn, schemalägga pausgymnastik och stå upp under jobbmötena. Allt för att minska det skadliga stillasittandet. Vardagsmotionären håller sig nämligen friskare och har större chans till ett längre liv.

Förr om åren, när vi gick upp i ottan och mjölkade korna, slog höet och promenerade långväga till skolan, då var vardagsmotion något självklart. I dag tillbringar många av oss de flesta av dygnets vakna timmar framför datorn och vardagsmotionen har blivit en raritet. Stillasittandet har blivit ett sådant hot mot folkhälsan, att forskarna nu menar att det är lika viktigt att röra sig i vardagen som att träna 30 minuter per dag, som Folkhälsoinstitutet rekommenderar.
Elin Ekblom Bak är doktorand på Karolinska sjukhuset och Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Hon har specialiserat sig just på stillasittandets effekter på människan:
– Visst är det bra att träna intensivt en halvtimme varje dag. Men om man sitter framför en dator, kör bil fram och tillbaka till jobbet och hamnar i soffan framför tv:n resten av sin vakna tid, då räcker inte den där halvtimmen i löpspåret, säger hon.
Det gäller att både motionera med lite högre intensitet och få in vardagsmotion i sitt liv.
En fördel med att minska stillasittandet är inte bara att energiförbränningen ökar. Studier har också visat att man blir bättre på att reglera aptit och hunger. Allt detta gör det lättare att hålla vikten.
En annan vinst är att de stora muskelgrupperna hålls igång. Det sätter igång utsöndringen av en grupp hälsofrämjande ämnen, så kallade myokiner.
– De är livsviktiga för många av kroppens funktioner, vilket är en ganska ny upptäckt. Bland annat minskar inlagringen av det farliga viscerala fettet, det som samlas kring de inre organen.
Detta i sin tur gör att inflammationsgraden i kroppen sjunker och risken att utveckla bland annat cancer, diabetes typ 2, hjärt- kärlsjukdom och demens minskar.
Elin Ekblom Bak vill dock betona att det inte handlar om att man måste vara i ständig rörelse under dagen. Det är mer fråga om att hitta ett sätt att minska tiden då man sitter stilla. Som att stå upp och ha möten med kollegorna. Och att höja och sänka skrivbordet regelbundet under dagen.
En som har anammat det senare är Pernilla Almgren, vid Icas huvudkontor. Där har samtliga medarbetare utrustats med höj- och sänkbara skrivbord.
– Jag försöker att stå upp så mycket jag kan när jag sorterar papper, mejlar och talar i telefon. Men när jag ska koncentrera mig noga känns det bäst att sitta ned.
Hon sätter sig då ofta på en sadelliknande stol, på vilken magmusklerna aktiveras och man automatiskt sträcker på ryggen.
Förutom att försöka smyga in träning i vardagen, gäller det att bryta det oundvikliga stillasittande med jämna mellanrum.
– Studier visar att den som bryter det var tjugonde till trettionde minut och sträcker på benen får stor effekt på hälsan, berättar Elin Ekblom Bak.

Smyg in motion under arbetstid

+ Skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord. Ett bra komplement är en pilatesboll eller en ergonomisk stol som får dig att aktivera bålmuskulaturen när du sitter på den.
+ Om du är tvungen att sitta ned långa stunder, res dig då upp mellan pa ssen.
+ Slå ett slag för ståmöten. Försök få din arbetsplats att skaffa höga bord som går att stå runt. Det är både nyttigt för kroppen och skapar effektiva möten. Då vi sätter oss ned blir vi i allmänhet kvar längre.
+ Prova också att ha "gående möten". Diskutera dagens agenda med kollegorna medan ni promenerar.
+ Undvik onödigt mejlande till arbetskamrater. Res dig upp och gå fram till personerna i stället.
+ Ställ skrivaren i ett annat rum så att du måste gå och hämta utskrifterna.
+ Installera ett gåband eller en träningscykel framför skrivbordet, så kan du smygträna i valfritt tempo medan du läser mejlen eller pratar i telefonen.
+ Ladda ned ett pausgympa-program på datorn som automatiskt påminner om när det är dags för lite gymnastik.
+ Ställ dig på knäna på skrivbordsstolen.
+ Ta trapporna i stället för hissen.
+ Gå eller cykla fram och tillbaka till jobbet. (TT Spektra)
Gå till toppen