Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Skåne ska bli Nordens främsta dryckesregion

2020 ska Skåne vara Nordens ledande dryckesregion. Det är målet för en satsning som länsstyrelsen har tagit initiativet till.

Sedan 2009 har regeringen som mål att göra Sverige känt som det nya matlandet. Det ska skapa tillväxt, 20 000 nya jobb till år 2020 och en levande och välmående landsbygd, är tanken.
Som ett led i den visionen lanseras nu en lokal skånsk strategi att göra Skåne till Nordens ledande dryckesregion 2020. Strategin vill satsa på all skånsk dryck – både must och andra fruktdrycker, hälsodrycker, vin och öl.
Arkitekterna bakom strategin är föreningen Livsmedelsakademin och Länsstyrelsen Skåne.
– 2020 vill vi att skåningarna ska känna till skånska drycker och köper dem, och att de ska känna stolthet, säger Livsmedelsakademins Jannie Vestergaard, ansvarig för verksamhetsområde Smaka på Skåne och nu även för dryckesstrategin.
Länsstyrelsen stöttar strategin genom att öronmärka 4,5 miljoner kronor som lokala producenter och andra dryckesaktörer kan ansöka om bidrag från. Pengarna ska bland annat gå till att lyfta fram vad som är unikt med Skånes drycker.
– Det handlar mycket om att sätta ord på smakerna. Vi kan hjälpa producenterna att finna de rätta orden.
Men det handlar om mycket mer än så. Några exempel: Det måste odlas mer för dryckesproduktion och med större mångfald, nya drycker måste tas fram, fler förädlingsföretag skapas, utbudet i affärerna måste öka och fler försäljningskanaler skapas. Dryckesproduktionen skulle också kunna bli turistmål i större utsträckning. Kulinariska rutter skulle kunna läggas upp.
Det finns väl starka krafter som motverkar strategin? Jag tänker på den svenska alkoholpolitiken och det omskrivna telefonsamtalet från Skatteverket, som stoppade de skånska vinodlarnas protest mot förbudet mot gårdsförsäljning.
– Vi tycker inte det. Men det klart, just för vinodlarna är frågan om gårdsförsäljning en kritisk punkt. Under den punkten kommer man att jobba ännu mer aktivt framöver. Vi vill göra vinodlingarna till besöksmål.
Det blir väl lite konstigt om man ska slussa turister till vingårdar och ölbryggerier och så får de bara titta, inte handla?
– Precis. Vi jobbar på olika fronter här. Med en strategi i handen står vi nu mycket starkare, svarar Jannie Vestergaard.
Initiativet till dryckesstrategin kommer från Länsstyrelsen Skåne.
– Jag kan räkna på en hand de regioner som har ett lika bra samarbete med sin länsstyrelse. Och jag har jobbat med lokal mat både i Finland, Danmark och nu i Skåne.
Livsmedelsakademin har funnits sedan 1994 och har livsmedels- och förpackningsföretag, handeln, universitet, myndigheter och lantbruksorganisationer som medlemmar. Landshövdingen är föreningens ordförande.
Startskottet för dryckesstrategin var ett nationellt dryckessymposium i Skåne i december 2011, där det slogs fast att dryckerna var underprioriterade i utvecklingen av Matlandet.

Fakta om skånsk produktion

I Skåne odlas 50 procent av Sveriges grödor.
I Skåne sker 85 procent av Sveriges fruktproduktion.
I Skåne har omsättningen i dryckesbranschen ökat med drygt 50 procent de senaste tio åren.
I Skåne omsätter dryckesbranschen i dag drygt 3 miljarder kronor.
Gå till toppen