Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Böcker

Lax, lyx & mord i Barcelona

Böckerna om Barcelona har under de senaste åren växt fram som en egen genre någonstans mellan den historiska romanen och fåran med romantiserade äventyrsdrama.
Care Santos. Foto: Paula Santos
Tydligast spår satte storsäljaren och labyrintboken "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón, men det finns både fler och mer jordnära skildringar för den som letar. De givna ingredienserna består ofta av olycklig kärlek, fördömda män och ond bråd död som jagar de stackars huvudpersonerna genom en stad full av hemligheter och gömda kammare.
Ofta färgas de här böckerna också av kultur och konst. Jag syftar på nämnda Zafón och den numera klassiska gravkammaren för glömda böcker, men också på de konstverk som Care Santos tillskriver den påhittade Amadeo Lax i aktuella De gömda rummen.
Romanen inleds i nutid när ättlingen Violet Lax mottager ett brev som tar henne från Chicago till Barcelona. Hon är expert på sin farfar Amadeos målningar och beger sig för att se en fresk målad i det tidigare så fashionabla hemmet, Paseo de Gracia. Som av en slump upptäcks en dold kammare i väggen bakom verket under restaureringsarbetet och ett 70 år gammalt mord uppdagas.
Det står snart klart att liket i kammaren är Teresa Brusés, gift med just noucentismemålaren Amadeo Lax, men förvirringen i den nutida familjen blir påtaglig då det alltid sagts att Teresa lämnade Amadeo för en älskare. Var det inte Don Octavio?
Från den punkten nystas absurda och förtegna händelser upp och de två parallella handlingarna korsbefruktar varandra genom boken. Efterforskningar och nutida problem kring Violet och hennes kärleksliv blandas genom ständiga tidshopp med den epok som delvis utgjorde en gyllene era för Barcelona under 1900-talets första tredjedel.
Vi upplever höjdpunkter och senare arbetarstrejkerna, hur kvinnans roll sakta förändras och hur det på sina håll inviterades både fritänkare och spiritualister till de borgerliga hemmen. Ett och annat helgon passerar också och ges en betydande roll. Vi ser allt detta genom en allvetande berättare som belyser historien ur familjen Lax perspektiv, alltså från första parkett tillsammans med resten av aristokratin. Maria del Roser och maken har i alla år levt ett gott överklassliv, men mycket kommer att förändras under resan.
Romanen kan betraktas som ett verk av konst, mysterier och sociala porträtt, men känns ibland som en ursäkt för författaren att vältra sig i historiska detaljer. Verkliga personer blandas med fiktiva och det är lika mycket en skildring av en stad som en familjeskröna.
Jag kan tycka att Care Santos levererar väl mycket broderi för att grundhistorien ska komma till sin rätt, men samtidigt är det svårt att inte fascineras av Barcelona, sedd genom kärlekshistorier, uppror och mysterier. Vem visste vad, vem är skyldig?
Och hur ställer sig en nutida kvinna, Violeta Lax i det här fallet, till att konstnären hon beundrat kanske var en mördare och uppblåst kvinnokarl som kröp ner i de allt för unga tjänsteflickornas sängar?
Jodå, boken är snyggt genomförd och lämnar en del spår efter sig. Kan du överse med en del överdådiga inslag har du en veckas god sommarläsning framför dig.

De gömda rummen

Care Santos
Albert Bonniers Förlag
Utkommer i dag
Gå till toppen