Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mekande män fick liv i motorn

Motorn har plockats isär tre gånger, mer än 2 000 timmar har åtta män lagt ner – men nu går motorn igen på den gamla J22:an på Ängelholms Flygmuseum. Ljudet är värt allt slit anser entusiasterna.

För snart tre år sedan havererade motorn på den gamla J 22:an – ett gäng erfarna män i F10:s kamratförening beslöt sig för att få igång den igen.
Det tog 2,5 år, mer än 2 000 arbetstimmar och en massa hjärngympa men till sist belönades slitet när motorn vevades igång och de fick höra stjärnmotorn belåtet mullra.
– Det gjordes 200 flygplan, nu finns bara tre kvar och den här är i det bästa skicket och dessutom är det enda exemplaret vars motor fungerar, säger Lennart Ohlsson belåtet.
Det har varit en lång och mödosam process innan motorn gick igång igen och fungerade som den ska. Tre gånger har gänget plockat isär hela motorn och satt ihop den igen.
– Det blev en stor besvikelse när vi plockat isär och ihop motorn första gången för drygt ett år sedan. Förväntningarna var höga, den startade men den gick inte som den skulle. Det sköt och small, berättar Leif Krook.
J 22 är ett svensktillverkat stridsflygplan som gjordes under andra världskriget. Svenska flygvapnet behövde plan men det gick inte att köpa, i stället fick man tillverka själv. Det var Flygförvaltningens Flygverkstad som tillverkade planet som var avsett för jakt och spaning. 198 plan byggdes samt två prototyper.
J 22:an kom till F 10 1945 och flögs där i sju år innan det togs ur tjänst. Ett plan deponerade försvaret i Ängelholm i samband med F10:s 50-årsjubileum 1990 och det har sen haft sin givna plats på muséet på senare tid.
För snart tre år sedan skulle J 22-planet startas i samband med Lergökarallyt men motorn havererade. Sen dess har den varit tyst medan åtta erfarna män grubblat och skruvat.
– Det var en brusten vevstake, vi har bytt fyra av motorns 14 kolvar. Vi behövde flera olika reservdelar men det är svårt, och dyrt, att få tag på, säger Leif Krook.
Föreningen Flygande Veteraner i Stockholm hade en delvis defekt DC3-motor att erbjuda:
– Vi fick motorn gratis. Vi som håller på med det här planet är inga experter. Du måste veta vad en motor är och hur den fungerar. Men den här motorn är inte mer komplicerad än en Briggs och Stratton gräsklipparmotor, säger Lennart Ohlsson.
I början av maj kunde J 22:ans motor vevas igång.
– Fast vi måste justera förgasaren, den dricker alldeles för mycket. 20 liter på sex minuter, säger Leif Krook.
Gänget som ansvarar för J22:an har träffats kontinuerligt genom åren för att skruva och putsa på planet och dess motor. Antal timmar som lagts ner på den trasiga motorn överstiger 2 000. Man kan fråga sig vad som driver dem.
– Vi vill hålla liv i den gamla tekniken och dessutom höra ljudet från motorn, det har varit det som drivit oss, säger Lennart Ohlsson.
Sven Nelson, pensionerad officer i ingenjörstrupperna, har anslutit under samtalets gång. Han har aldrig jobbat med flygmaskiner men tillhör J22-gänget:
– Det här planet är en provkarta på en massa fantastiska uppfinningar. Det har jag alltid varit intresserad av. Sen fyller det en viktig social funktion, jag återvände till Ängelholm efter 40 år och har här hittat en massa nya kompisar, säger Sven Nelson.
Även om motorn nu fungerar så lär ingen få se det här planet lyfta. Det får det inte.
– Nej, staten som lånat ut planet har gått med på långsam markkörning. Det innebär att alla tre hjulen måste vara i backen, lyfter det bakre så går vi mot reglerna, säger Leif Krook.
Fast det här gänget är nöjda bara propellern snurrar och motorn mullrar.

J 22

Svenskt stridsflygplan tillverkat för jakt och spaning som tillverkades av Flygförvaltningens Flygverkstad. Sverige behövde plan men kunde köpa från utlandet.
Första planet levererades 1943. Totalt tillverkades 198 stycken samt två prototyper.
Längd: 7,8 m. Spännvidd: 10 meter.
Motor: Pratt&Whittney, stjärnmotor. 1 065 hästkrafter, maxhastighet 570 km i timmen, räckvidd 1 270 km.
Gänget från F 10:s kamratförening som fått igång motorn igen är: Lars Krook, Kurt Åkesson, David Jönsson, Leif Krook, Sven Nelson, Lennart Ohlsson, Kent Svensson och Max Bönnigen.
Gå till toppen