Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kulturella säkerhetsrisker

Ett par häftiga kulturstrider har nyligen utspelat sig i Jerusalem.
Den inställda dockteatern får massivt stöd på nätet.
Den första handlar om en teaterpjäs om den amerikanska fredsaktivisten Rachel Corrie, som dödades av en militär bulldozer i Gaza för tio år sedan. Både den israeliska armén och en domstol har betecknat händelsen som en olycka.
Pjäsen, ”My Name is Rachel Corrie” är en 90-minuters monolog baserad på Corries dagböcker, brev och e-mail. Den har redan orsakat kontroverser när den spelats på andra håll i världen.
Inför premiären på Khanteatern i Jerusalem i början av juli utbröt en storm av kritik, med hårda fördömanden både av skådespelerskan Sivane Kretchner och av själva teatern, som får bidrag från både kulturministeriet och kommunen. Jerusalems viceborgmästare David Hadari krävde att de kommunala anslagen skulle dras in om teatern inte ställde in föreställningarna: ”Vi ska inte stödja problematiska pjäser som skadar Israel och Jerusalem i konstens namn. Rachel Corrie var en självutnämnd Israelhatare vars namn vi inte ska glorifiera”.
Pjäsens regissör Ari Remez beklagade att de som ville stoppa uppsättningen inte hade sett föreställningen – ”det är som att döma en bok utifrån omslaget”. Han anser att Israel är den mest relevanta platsen att visa pjäsen, för väcka frågor och få publiken att fundera över sitt samhälles beslut och handlingar.
På premiärkvällen var Khanteatern fullsatt och publiken rapporteras ha varit djupt gripen av föreställningen. Hotet om indragna anslag avvärjdes av stadens borgmästare Nir Barkat, som förklarade att ”Jerusalems kommunstyrelse censurerar inga konstnärliga föreställningar”.
Den andra kulturstriden slutade inte lika lyckligt. Den handlade om den palestinska barnkulturfestivalen som för artonde gången skulle ha hållits på El Hakawatiteatern i östra Jerusalem första veckan i juli.
Bara någon dag före festivalstarten gav den israeliske säkerhetsministern Yitzhak Aharonovitch order om att stänga teatern under en vecka. Som skäl angavs att festivalen hade anordnats med stöd av den palestinska myndigheten, vilket israeliska myndigheter inte tillåter i Jerusalem. Teaterchefen, som hämtades till förhör hos säkerhetstjänsten Shin Bet, förnekade bestämt att den palestinska myndigheten hade något att göra med arrangemanget.
Festivalstoppet blev en dyr historia för arrangörerna – flera gästspelande dockteatergrupper från Norge, Frankrike och Turkiet fanns redan på plats i Jerusalem och förberedelserna hade pågått i fyra månader. På programmet stod både dockteater och annan teater för barn.
Beslutet att stänga teatern väckte starka reaktioner både bland festivalens förväntansfulla besökare och bland israeliska dockteatergrupper. En av skådespelarna i den israeliska versionen av Mupparna startade en facebookgrupp med namnet Puppets4All för att protestera mot det bisarra beslutet att betrakta dockteater för barn som en fara för den allmänna säkerheten.
Facebooksidan har snabbt fyllts av stödyttringar i form av självporträtt med en docka och texter som ”Jag, en säkerhetsrisk?” och ”Alla barn har rätt till dockteater”. Inläggen har strömmat in från hela världen, och nya kommer varje dag.
Men säkerhetsminister Aharonovitch står fast vid sin uppfattning att dockteater utgör en säkerhetsrisk, åtminstone om publiken består av palestinska barn.
Gå till toppen