Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

"Specialister" får sortera skruvar

Enligt hemsidan hyr företaget ut högutbildade specialister. Men inget av de företag som vd:n först uppger som kunder känner till företaget och i lokalerna på Gasverksgatan finns bara 22 ungdomar utan tidigare erfarenheter som har sorterat skruvar sedan början av juli.

I jobbannonser och på sin hemsida målar Kvalitet Scandinavia upp en bild av ett framgångsrikt företag som är ledande inom kvalitetsinspektioner. I jobbannonsen står det att företaget tillhandahåller "högutbildade specialister med lång erfarenhet och omfattande branschkunskaper". De beskrivs som "ingenjörsresurser inom fordon, flyg, marin samt inom industriella komponenter".
När LP hälsar på finns de 22 blivande kvalitetsingenjörerna i en anspråkslös lagerlokal på Gasverksgatan. De är ungdomar i nedre 20-årsåldern som saknar högre utbildning och tidigare erfarenhet från liknande arbete.
De bär orange kläder och skyddsglasögon. De rör sig längs målade linjer i golvet som bestämmer var man får gå. Säkerhet och disciplin är enligt vd:n viktiga ingredienser i den sex månader långa utbildningen.
I lokalen är ett antal arbetsstationer utspridda. De består av träpallar som bildar bord. På borden ligger skruvar, fjädrar och andra metallföremål. De anställda räknar och sorterar föremålen i olika högar. Rödmarkerade och rostiga skruvar i en, hela och omarkerade muttrar i en annan.
När de anställda har sorterat färdigt fäster de en handskriven rapport på en anslagstavla. Om deras teamleader godkänner arbetet går de anställda vidare till nästa station för att sortera andra metallföremål.
Så här har utbildningen enligt några av de anställda som LP pratar med sett ut sedan början av juli.
Företagets vd, Robert Mascoll Taylor, säger att han är stolt över den kunskap som de anställda har fått efter bara några veckor. Han säger också att flera av de anställda redan, efter bara en knapp månads sortering, är redo att skickas ut till kundföretag inom fordonsindustrin för att bedöma kvalitén på komponenter som ska monteras i fordonen.
Att inspektera komponenter i förväg, så att kundföretagen slipper dyra driftavbrott och kvalitetsbrister i den färdiga produkten, är kärnverksamheten för Kvalitet Scandinavia. Men kundföretagen kan enligt vd:n även beställa andra tjänster.
För att ge en bild av hur företaget kommer att hantera en sådan annan tjänst på ett företag har han förberett en demonstration som han vill visa LP. Demonstrationen ska visa hur noggranna och kundorienterade företagets anställda är.
Han ger tecken till de anställda som radar upp sig på led vid en av stationerna. Där finns skruvar, muttrar och andra metallföremål gömda lite varstans. Medan en av de anställda tar tiden letar två andra frenetiskt efter de gömda föremålen. När tio minuter har gått är de klara att rapportera sina fynd.
Enligt Robert Mascoll Taylor skulle ett kundföretag som haft till exempel en truckolycka ha behov av någon som lokaliserar och säkerställer alla föremål som hamnat på golvet. Då skulle dessa ungdomar kunna rycka ut omedelbart.
Han säger att det finns flera liknande företag på gång i Europa och att det är en växande marknad. LP frågar varför ett tillverkningsföretag inom fordonsindustrin med anställda med gott om erfarenhet i bagaget skulle vilja ringa Kvalitet Scandinavia när de behöver granska kvalitén eller leta upp tappade delar.
– Jag vet inte, det bara är så. De har anställda som är vana vid att arbeta vid löpande band, de är inte vana vid att granska kvalitet, säger han.
Gå till toppen