Helsingborg

Enorm trafikapparat skapas för Eskilscupen

På torsdag anländer spelare, tränare och supportrar från fem länder för att vara med om Eskilscupen. Det innebär extremt mycket transporter. Eskilsminne IF satsar uppemot 700 000 kronor på egna busslinjer.

Eskilscupen, som börjar på fredag och pågår i tre dagar, har i år lockat drygt 630 lag. De kommer från Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och USA och anländer på torsdag eftermiddag.
Merparten av spelarna och lagledarna bor på 15 skolor, samt på Helsingborgs Arena och Idrottens hus. Där ska cirka 50 000 måltider serveras. Alla, drygt 8 000 personer, ska sedan ta sig till 18 spelplatser, från Laröd till Rydebäck.
Med spelarna följer också anhöriga och andra supportrar. Många kommer nog till Helsingborg i privatbil och ska sedan kuska runt mellan de olika matcherna.
Det medför en massa transporter i en stad som redan brottas med svåra luftproblem.
För att hantera detta logistik- och miljöproblem har arrangerande Eskilsminne IF satt in bussar mellan fotbollsplanerna och förläggningarna.
– Tillsammans med Nobina har vi byggt upp sex egna busslinjer, som går med 20-minuterstrafik. 20 biogasdrivna bussar rullar på fredag och lördag och 25 på söndag. Det kostar oss 620 000-700 000 kronor, berättar turneringsledaren Tommy Billqvist.
Linjerna har planerats minutiöst av Tommy Billqvist och hans medarbetare för att alla lag ska kunna ta sig dit de ska. Knutpunkter för bussbyten har skapats vid Norrvalla och Harlyckan/Elineberg. Inga av linjerna går via city, för att skona miljön där.
För att minimera trafiken ytterligare har Billqvist & Co försökt placera lagen på förläggningar som ligger nära de planer där de ska spela och har avstått från att boka sovplatser på friskolor i city.
– Det enda vi inte kan planera är hur det går i matcherna. Så på lördag kväll kollar vi vilka som har gått till slutspel, för att se till att de kan komma till sin spelplats i tid på söndagen. Sedan ringer vi till lagen och berättar när de måste åka.
Även spelarnas anhöriga kan köpa biljetter till bussarna. De får då ett åkband som varar under hela cupen.
Som backup har Eskilsminne IF minibussar som kan sättas in i akutlägen, exempelvis om ett lag missar en buss och riskerar att komma för sent till sin match.
I matchprogrammet finns en karta med de sex busslinjernas hållplatser och de fotbollsnära p-platserna utmärkta. Få idrottsplatser har tillräckligt med p-platser för stora arrangemang, påpekar Tommy Billqvist. Till vissa planer är det olämpligt att ta bilen, till exempel Maria Park och Laröd.
Tommy Billqvist tror att klubbens bussnät täcker behoven rätt bra. Enda gången det kan bli problem är på söndag, förutspår han:
– Då packar folk kanske bilen och åker till finalmatcherna. Och matcherna är koncentrerade till fyra spelfält. Vårt enda bry då är att det finns bilister som inte respekterar trafikreglerna och kanske parkerar på cykelstigar och gräsmattor. Det kan vi inte ta ansvar för.
Kommunen tror inte att det blir några större trafikproblem under cupen, tack vare bussarna, men p-vakter ska stå vid Harlyckan, Västergård och Norrvalla för att slussa bilisterna rätt.
Gå till toppen