Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Nya F1-bilarna låter som dammsugare

Motorljudet är en del av upplevelsen i ett Formel 1-lopp. Nästa säsong kommer nya motorer som låter som en dammsugare. Nej, jag tror inte det förändrar F 1-intresset, det är bara ett annorlunda ljud som man ska vänja sig vid.

För dig som ser Formel 1 enbart på tv blir förändringarna små. Ljudet, liksom fartkänslan, kan aldrig återges i en tv-sändning. Att sitta på en läktare är något helt annat och där är ljudet en viktig del av totalupplevelsen. Därför tror jag aldrig att framtidsvisionen med eldrivna Formel 1-bilar kommer att fungera. Däremot tror jag att nästa års motorer möjligen kan påverka försäljningen av hörselskydd, men inte F 1-intresset totalt sett.
I dag använder Formel 1 V8-motorer. De kommer att ersättas med 1,6-liters V6:or med ett varvtal som är 3 000 lägre än dagens motorer. Detta – tillsammans med nytt avgassystem och turboladdade motorer – skapar det annorlunda ljudet.
Mercedes och Renaults nya motorer kan man lyssna till på nätet. Visst är de annorlunda mot den "musik" som dagens eller tidigare epokers motorer presterat. Annorlunda, men fortsatt vackert. Man ska bara vänja sig. Däremot ska man vara medveten om att förändringarna inför nästa säsong är bland de största som gjorts i Formel 1-historien och att detta kan kasta om rollerna. Bli inte förvånad om något nytt team sticker upp.
Från Spa i Belgien till en annan klassisk racerbana – Monza i Italien. Det här två banorna är de bästa platserna där ett Formel 1-lopp kan upplevas och då inte beroende av att de kantas av några av mina favoritrestauranger. Kanske Monza är snäppet bättre; för att Ferrari-fabriken bara ligger en timme bort, för att banan har världens bästa racerpublik, för att alla är rödklädda och för att alla älskar Ferrari. Hemmabana, fråga mig inte varför, men här lyfter Ferrari sig ofta till en nivå man inte ser vid någon annan tävling. Banan är den snabbaste av alla Formel 1-banor, bilarna når en toppfart på 330 km/tim.
Vi svenskar kommer dock alltid att sätta Monza i samband med Ronnie Peterson död. I år är det 35 år sedan, vilket föranleder nya tidningsartiklar och spekulationer. Nej, jag gillar inte det. Gärna om det hade varit för att hedra Ronnie, men anledningen till att olyckan om och om igen dras upp handlar om att sälja tidningar. Jag hade mycket hellre sett att man skrev att det är 19 år sedan en förare senast dog i Formel 1. Eller att senast någon dog på Monza var 13 år sedan då en funktionär omkom efter träffats av delar från en kraschande bil.
VM-striden rullar vidare, efter segern i Belgien kan det tyckas klart att Sebastian Vettel tar sin fjärde raka VM-titel. Han leder med 46 poäng före Fernando Alonso och det är bara 200 poäng kvar att åka om. Men allt kan hända på åtta lopp och jag har lärt mig att det inte är över förrän sista loppet körts.
Gå till toppen