Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Höganäs

Ny utställning om Möllebanan

Tåglinjen till Mölle har aldrig tidigare uppmärksammats på Höganäs museum. På lördag, 50 år efter att det sista tåget gått, är det dags.

På lördag är det exakt 50 år sedan det sista tåget lämnade Höganäs station med slutstation Mölle. Det blev slutet för tåglinjen som fraktat både turister, post och sockerbetor utmed den tio kilometer långa kuststräckan under 53 år.
Nu uppmärksammas den välkända Möllebanan med en utställning på Höganäs museum med vernissage på lördag och som sedan pågår oktober ut.
– Banan invigdes lördagen den 28 september så det kändes logiskt att inviga utställningen nu på dagen 50 år senare, säger stadsantikvarie Henrik Ranby.
Han har ställt samman utställningen med hjälp av Nyhamnslägebon Gunnar Gunnarsson som gjorde en film av den sista tågresan tillsammans med Berndt Månsson.
Möllebanan kom till på initiativ från hotellägare i Mölle men även Brunnby kommun såg ett behov av den liksom Nyhamns trä, handelsträdgårdar och inte minst Krapperups gods som också byggde en egen station på den nya linjen. Ett privat banbolag stod för byggandet men det tog inte lång tid innan tåglinjen fick ekonomiska problem.
– Banan öppnade när Mölle var som populärast 1910, egentligen borde linjen ha öppnat 20 år tidigare, fortsätter Henrik Ranby.
Under sommarperioden när turisterna fyllde tågen gick det bra, sämre gick det resten av året. Expresståg gick från både Stockholm och Köpenhamn, men att det skulle gått direkttåg även från Berlin tvivlar Henrik Ranby på.
– Jag kontaktade järnvägsklubben och de har gått igenom tidtabeller men inte hittat ett enda bevis på att det var så. Det fanns kanske planer men jag tror aldrig att det blev av.
Bolaget gick i konkurs och inga tåg körde på linjen under ett halvår. Sedan bolaget hade lovat att sköta postleveranserna till orterna så körde man under den perioden en dressin på rälsen för att posten skulle komma fram.
År 1920 tog staten över tåglinjen som sedan rullade på fram till 1963, då bil- och lastbilstrafik definitivt tagit över.
Utställningen visar rallarnas arbete, invigningstalet, en del om hur stinsarna levde i stationshusen och banvaktarna i sina stugor, rälsdragningen, en del modeller av de tåg, från ånglok till rälsbuss, som kom att gå på linjen under de 53 åren. Dessutom en stor mängd fotografier där de äldsta mestadels är tagna av hovfotografen Peter P Lundh och de yngre av Gunnar Gunnarsson.
Filmen "Sista tåget till Mölle" kommer också att visas under utställningstiden i Höganäs museum.
Gå till toppen