Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Barkåkra station följer tidtabellen

Kommunen driver på stationsbygget i Barkåkra med detaljplan och investeringspengar.

När tågen börjar rulla genom i stället för över Hallandsåsen ska de också kunna stanna vid en ny station i Barkåkra under Skepparkroksvägen. Den planen gäller fortfarande för Ängelholms kommunledning, även om det har varit problem med finansieringen och en krånglig väg beslutsmässigt.
Kommunen hade hoppats på avtal med Peab, som äger mycket mark i området inköpt för framtida bostadsbyggande.
Men den nya stadsdelen norr om Skälderviken har stött på stora problem i länsstyrelsen. Än så länge finns inga nya detaljplaner som ger byggrätter. Därför har det varit svårt för kommunen att förhandla fram pengar från bolaget till stationsbygget.
Och från början hade kommunen stora förhoppningar. Peab skulle stå för den största delen av de cirka 40 miljoner kronor stationen beräknas kosta. Några pengar från annat håll räknar inte kommunen med. Ändå har det inte funnits med mer är småpengar för utredningar i kommunens budget tidigare.
Nästa års kommunala budget är inte klar än, men kommunstyrelsens ordförande Åsa Herbst (M) väljer att redan lugna de som är oroliga för om det blir någon station de närmaste åren.…
– Vi tar med investeringspengarna i kommunens budget. Oavsett hur det går med byggplanerna i området ska stationen byggas och fortfarande ser det ut som om vi ligger i fas. Stationen ska vara klar när tågen börjar rulla i tunnlarna 2015, säger Åsa Herbst.
Fortfarande har kommunen förhoppningar om ett rejält bidrag för Peab. Men de miljonerna får komma i efterhand. När nya detaljplaner med fler byggrätter är klara ska kommunen varje gång förhandla om exploateringsavtal, där en del pengar även sätts av för stationsbygget.
– Stationen hjälper ju till att öka intresset för området, säger Åsa Herbst.
Att stationenkommer före bostadshusen behöver alltså inte vara någon nackdel. I alla fall inte när det gäller att få bättre fart på den mycket tröga byggmarknaden.
I veckan tog byggnadsnämnden ytterligare ett steg när det gäller Barkåkra station. Förslaget till ny detaljplan godkändes och ställs ut för att alla inblandade ska ge synpunkter.
Än så länge finns inga större protester mot placeringen i korsningen med Skepparkroksvägen. Tidigare har det funnits förslag om att göra en gångtunnel under spåren för att gå mellan plattformarna. Den varianten har strukits på grund av kostnaderna. Istället för besökarna flytta sig över spåren på vägbron som redan finns.
I byggnadsnämnden var det enbart Engelholmspartiet som gjorde en markering. De ville redan nu ha tydligare besked när det gäller trafik till och från den nya tågstationen, exempelvis när det gäller förbindelser till flygplatsen.
Om Ängelholm har problem med finansieringen av sin nya station är det värre för grankommunen Båstad som dels är betydligt mindre, dels ska ha två nya stationer.
– Varje kommun tar sin del, men här försöker vi ha en gemensam linje och jobba via Skåne Nordväst. Ingen får ju full effekt av stationerna innan allt är på plats, säger Åsa Herbst.
Gå till toppen