Skåne

Lokala profiler prisades på gala

Röda mattan var utrullad och spänningen stor när Marknadsföreningen delade ut årets Guldkärnan. Bland de lyckliga vinnarna fanns sångerskan Maja Ivarsson som blev årets personlighet.

I går var det dags igen för det nordvästskånska näringslivets stora galafest på Sundspärlan.
Förr hette priset, som Marknadsföreningen delat ut sedan 1966, Måns Bock. Numera bär det namnet Guldkärnan och utdelningen sker vid den fest som samtidigt avslutar näringslivsdagarna i Familjen Helsingborg.
Strax efter klockan 18 började bilarna anlända med de festklädda deltagarna som välkomnades av kvällens konferencier Ola Selmén. Det var folk från det nordvästskånska näringslivet och från kommunerna. Och så förstås de nominerade, som inte hade en aning om hur kvällen skulle sluta.
– Men blir jag slagen av Maja Ivarsson i The Sounds är det helt okej. De är nämligen en av familjen Hansens favoritartister, förklarade Roar Hansen, fotbollstränare i Helsingborgs IF och nominerad i klassen Årets personlighet.
Maja Ivarsson å sin sida, hymlade inte med att hon hoppades på att vinna.
– Jag är ju en tävlingsmänniska. Ärligt talat betyder det kanske inte så jättemycket för min karriär. Det betyder nog mer för min kära mor som är med mig här i dag. Och så är det förstås en ära, förklarade hon helt ovetande om att hon några timmar senare faktiskt skulle vara utsedd till Årets personlighet 2013.
För innan prisutdelningen skulle de cirka 400 gästerna mingla färdigt och inta en trerättersmiddag komponerad av kocken David Mill på Höganäs saluhall. Den bestod bland annat av en torskvariation till förrätt och därefter bräserad oxkind. Till det bjöds det på underhållning av steprytmgruppen Jeerk.
Förut har priset, förutom äran, bestått en av bronsskulptur av Jonas Högström. I år gick stafettpinnen över till en annan lokal konstnär, glasdesignern Monica Domert från Båstad.
När kvällen gick in i andra akten avslöjades så det som alla väntat på. Nämligen vinnarna i de fyra kategorierna Årets personlighet, Årets designer, Årets marknadsförare och Årets evenemang.
En av de lyckliga var Olle Larsson, som hämtade priset för Kulijulis räkning. Det blev Årets evenemang. Före prisutdelningen konstaterade han att det av flera anledningar vore trevligt att bli Guldkärnanvinnare i år.
– Kulijuli fyllde ju 45 år i år och själv har jag hållit i det i 25 år. Dessutom har vi haft en otroligt bra publiksäsong.

Fakta: Och vinnarna blev...

Årets designer: Skodesignern Sofie Bly
Ur juryns motivering: "Med hög profil och ett genomarbetat koncept i en prispressad bransch ger Sofie Bly dagens kvinnor en chans att välja hållbar elegans och vacker tidlöshet på en och samma fot."
Årets evenemang: Kul i Juli
Ur juryns motivering: "Igenkänning, förädling och förnyelse har i 45 år varit ett vinnande recept för ett genomsympatiskt evenemang som ständigt lyckas vara genuint folkligt, festligt och fullsatt."
Årets marknadsförare: Helsingborgs bryggeri
Ur juryns motivering: "För fantastiska framgångar, vunna ur en välkomponerad brygd av förankring, förpackningsdesign och Facebook. Helsingborgs Bryggeri har övertygat oss om att Ramlösalakrits och Mollbergskaffe passar utmärkt med humle och malt."
Årets personlighet: Sångerskan Maja Ivarsson
Ur juryns motivering: "Med ödmjuk kaxighet fångade hon tv-Sveriges hjärta. Och med en stor dos personligt mod lämnade hon ut sig själv och slog knockout på radiolyssnarna."
Gå till toppen