Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Familjen det gnistrar om

Suget efter smycken blir allt större. En del av äran kan familjeföretaget Lyxxa ta åt sig.

Det är en spänstig 60-åring som huserar längst inne i Välakomplexet. Jubileumsåret har varit hektiskt. Webshopen har landat och kundantalet växer. Juvelen i kronan blev vinsten av det prestigefyllda branschpriset "Årets Butik" under Retail Awards som arrangeras av Dagens Handel och Svensk Handel.
– Det har varit ett otroligt år. Det är lätt att slappna av när det går bra, men det gör inte vi. Vi är så tävlingsinriktade, säger marknadsföringsansvarige Katarina Andersson.
Tillsammans med sina två systrar, mamma och pappa lotsar hon företaget med sina 20-talet anställda framåt. De för statistik, jagar siffror och anordnar events tillsammans med leverantörer och kunder. Just nu kikar man på möjligheten att införa en kundklubb.
– Vi är inte rädda för att prova något nytt. Det är roligt att hela tiden utvecklas, säger Katarina Andersson.
Det började på 50-talet på Carl Krooksgatan i Helsingborg. Morfar Yngve Olsson var guldsmedsmästare och drev verksamheten med hustrun Elly. Så småningom tog deras dotter Monica Petersson och hennes dåvarande make Klas över. Trots att de båda nått pensionsåldern arbetar Monica och Klas i nästan samma tempo som tidigare.
– I dag är våra föräldrar skilda, men fortsätter ändå att jobba tillsammans. Vi är verkligen ett familjeföretag, säger Katarina Andersson.
Enligt henne har Lyxxa utvecklats "naturligt". Någon strategisk affärsplan har inte funnits. Men för några år sedan fattades beslutet att avyttra filialerna i stan och satsa alla krafter på Väla-butiken.
– Det är det bästa vi har gjort. En del av vår framgång tror jag ligger i att hela familjen är på plats varje dag. Det kunde vi inte vara med tre butiker, säger Katarina Andersson.
Det är två år sedan Lyxxa flyttade in i den nybyggda, 250 kvadratmeter stora butiken. Innanför den specialdesignade lokalen finns kontor och verkstad. Här jobbar guldsmedsmästaren Dan-Åke Nilsson med att tillverka vigselringar, göra infattningar, graveringar och reparationer. I butiken säljs varumärken från hela världen.
Även om klassiska smycken får ta stor plats är skillnaden mellan morfars ateljé på Söder och den stora Väla-butiken är milsvid.
– Numera förändras kollektionerna varje halvår. Precis som med kläder vill man följa trenderna. Till den här julen tror jag att färgen rosé får en riktig boom. Rosé är jättestort. Det går att kombinera med ens gamla smycken i silver eller guld, säger Katarina Andersson.
Just nu befinner sig Lyxxa i en brytpunkt. Personalstyrkan behöver växa ytterligare för att företaget ska kunna utvecklas. Mor, far och döttrar måste våga släppa kontrollen lite mer.
– Vi kan ju inte detaljstyra allt, säger Katarina Andersson.
Att vara ett familjeföretag kan också vara sårbart.
– Våra föräldrar jobbar jättemycket. Frågan är hur vi gör längre fram när mamma och pappa inte pallar längre. Ju större vi blir desto mer måste vi lära oss att delegera.

Umami

Den här artikeln kommer från vårt månadsmagasin Umami.
Gå till toppen