Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Veolia fortsätter driva Öresundstågen

Det blir tågbolaget Veolia som får förnyat förtroende att driva Öresundstågen från december 2014.

Bild: Tobias Andersson
Det var vid en presskonferens i Malmö på fredagseftermiddagen som det avslöjades vilket bolag som får ta över efter Veolia som i dag kör Öresundstågen. Det blev Veolia som tar över efter sig själva.
"Att få förnyat förtroende att bedriva Sveriges kanske mest komplexa trafikupplägg är självklart en stor ära. Jag känner både stolthet och glädje över beslutet. Det är många som har arbetat hårt för att vi skulle vinna upphandlingen, och det här är en seger för alla anställda inom Veolia Transport som varje dag gör sitt yttersta för att våra resenärer ska få en bra och säker resa", skriver Gunnar Schön, VD för Veolia Transport Sverige i ett pressmeddelande.
Mats Persson (FP) är ordförande i kollektivtrafiknämnden och han är nöjd med avtalet.
– Vi känner att vi har haft fokus på punktlighet och kvalitet, säger han.
Ett konkret exempel som skiljer den här upphandlingen från den tidigare som gjordes är att ansvaret för ersättningstrafiken nu också ligger på entreprenören.
– Det betyder att det är Veolia som också har ansvar för att ta fram ersättningsbussar när det behövs och det betyder att personalen ombord kan ge bättre besked, säger han.
Avtalet innebär en besparing på tio procent per år för Skånetrafiken.
Det är ganska mycket pengar. Kan ni verkligen vara säkra på att de pengarna räcker för att driva den här trafiken?
– Ja det kan vi. De tre anbuden låg nära varandra prismässigt och det gör att vi känner oss säkra på att ingen av dem har dumpat priset, säger Mats Persson.

Det här är det nya avtalet

Det nya avtalet gäller från december 2014 till december 2019. Därutöver finns möjligheten till förlängning med två år.
Avtalet är värt 530 miljoner kronor per år. Det betyder att totalsumman landar på mellan drygt 2,6 och 3,7 miljarder kronor beroende på hur långt avtalet blir.
Arriva hamnade på andra plats i rangordningen och SJ på tredje. Det var bara de tre som deltog i upphandlingen.
Bakom fredagens upphandling står Skånetrafiken och ytterligare fem sydsvenska länstrafikbolag, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik och Västtrafik.
Öresundstågen når i dag så långt som Göteborg, Växjö, Kalmar samt Karlskrona. I framtiden kan ännu fler destinationer i sydsverige bli aktuella, exempelvis Markatyd, Ljungby, Borås och Jönköping.

Detta har hänt

Första gången Öresundstågstrafiken upphandlades var 2009. Då deltog bland annat SJ tillsammans med det kinesiska bolaget MTR. De skulle driva trafik under namnet Örelink. Danska DSB ställde upp tillsammans med skotska Firstgroup under namnet DSBFirst. Också brittiska Arriva och tyska Deutsche Bahn deltog i upphandlingen som vanns av DSBFirst och omfattade trafiken på båda sidor Öresund.

En bit in i avtalstiden fick DSBFirst ekonomiska problem och avtalet med Skånetrafiken bröts. I december 2011 tog därför tågbolaget Veolia över driften i en direktupphandling som gjordes för att säkra trafiken på den svenska sidan. På danska sidan tog danska DSB över.

Gå till toppen