Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fler kommunchefer ska medietränas

Kommunen har redan tidigare medietränat utvald personal. I fredags var sista dagen för företag att lämna anbud på en ny medieträningsomgång. "Det är för dem som vill känna trygghet i kontakten med media", säger kanslichefen.

Det tillhör snarare regel än undantag att företag medietränar sin personal. Förhoppningen är naturligtvis att själv bestämma hur företaget framställs i media.
Även andra organisationer, däribland kommuner, har på senare tid anlitat medietränare i allt större omfattning. Landskrona stad är en av dem. Kommunen låter sedan flera år tillbaka utbilda utvald personal.
Är vi verkligen så farliga på media?
– Absolut inte. Det är inte något konstigt med det här. Det ingår i mångas roller att ha kontakt med media och det är inte bara de här vardagliga kontakterna det handlar om, utan även om det händer något som inte är vardagligt ska man kunna vara bekväm och hantera situationen. Utbildningen är till för de som vill känna en ökad trygghet, säger Stefan Johansson, kanslichef vid Landskrona stad.
Vem får gå utbildningen?
– Det är först och främst förvaltningschefer, ledningspersonal, avdelningschefer och områdeschefer som har ett önskemål om det. Det är ofta de som kommer i kontakt med media. Vi genomför sådan här utbildning löpande.
På vilket sätt gynnar det kommuninvånarna att kommunpersonalen medietränas?
– Man ska kunna vara kommunikativ och tillgänglig på ett korrekt sätt och medveten om vilket ansvar man har att delge information. Det handlar kanske inte bara om när man blir uppringd av en reporter, utan också i kontakten med medborgare, hur man kan, bör, får och ska agera.
I fredags var sista dag att lämna in anbud till Landskrona stads senaste upphandling av medieträning. Intresserade företag har fått lämna både arbetsprover och referenser.
Arbetsprovet består i att utforma ett kursupplägg för en grupp på tio anställda. I exemplet består gruppen av fem rektorer, en stadsdirektör, en miljöinspektör, två enhetschefer inom äldreomsorgen samt vd:n för ett av de kommunala bolag som deltar i upphandlingen; Landskronahem, Landskrona energi och Landskrona stadsutveckling.
Det företag som vinner upphandlingen får ett avtal värt 400 000 kronor. Det löper över två år med rätt att förlänga ytterligare två perioder à tolv månader. Kommunen vill använda företagets tjänster efter hand som behov uppstår.
Medieträning består ofta av både teori och praktik. Stefan Johansson är en av dem som redan tidigare genomgått medieträning.
Vad fick du göra?
– Det är inspelningar för att se hur man själv agerar och övningar där företaget spelar journalist. Det är mest för att få en uppfattning om sig själv och för att bli tryggare.
Har det gjort dig tryggare i det här samtalet?
– Nej, det tror jag inte. Jag tror att anställningstid och med vilken frekvens man blir kontaktad spelar stor roll.
Josefin Berglund, presskontakt vid Landskrona stad och den person som samordnar kommunens kommunikation utåt och inåt, hoppas liksom Stefan Johansson att de anställda som medietränas ska bli tryggare i sin kontakt med omvärlden.
Många tror att medieträning handlar om att sopa saker under mattan så fort media ringer...
– Så är det verkligen inte, det handlar bara om att känna sig tryggare.
Hur tycker du att kommunens personal hanterar media i dag?
– Man är väldigt duktig i Landskrona.
Gå till toppen