Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

12-åringar som varumärkeslakejer

Varumärkeslakejer – se där ett intressant begreppsepitet för barn inom dagens reklam. Att ungar alltid använts för att få oss att konsumera mera är förstås inget nytt utan ett gammalt standardknep: bilden av en vädjande barnablick, ett rart flickleende, en tryggt sovande baby har alltid använts av företag som velat få oss att köpa mjölk, tvål, köttbullar, blommor, bilar, blöjor, resor, tvättmedel, möbler, hus, kläder, glass, försäkringar och så vidare i evighet.
Men att barnen i dag används som marknadens små varumärkeslakejer, det vill säga för att frivilligt marknadsföra produkter och därmed sprida dem till generationskamrater, är något som fått sitt genomslag på grund av (eller tack vare, beroende på perspektiv) internet.
Det berättade docent Helena Sandberg, som driver ett forskningsprojekt om just barn och reklam vid Lunds universitet, vid en öppen föreläsning härom veckan.
Skräck- (eller prakt-, beroende på perspektiv) exemplet är förstås Lisa Jonsson, 12-åringen från Ödsmål som har 150 000 prenumeranter och flera miljoner klick på sin videoblogg, så kallade vlogg.
Under pseudonymen MissLisibell berättar hon här om kläder, smink och accessoarer hon gillar. Hon har en rad "make up tutorials" där hon lär ut hon man bäst döljer mörka ringar under ögonen, blank hy och andra skavanker, hon visar innehållet i sin senaste shoppingbag från Ullared och hon beskriver sin dagliga "skincare routine" som består av fyra olika krämer som appliceras framför webbkameran.
Hennes publik är alltså hundratusentals barn, företrädesvis flickor, i 6- till 16-årsåldern.
Och det är inte förvånande. Lisa Jonsson är enormt skicklig framför kameran; hon utstrålar glädje, spontanitet och ett brinnande intresse för det hon gör. Hon redigerar sina filmer själv, svarar på sina tittares många frågor på sin blogg och lägger dagligen ner ungefär tre timmar på detta.
Men det som började som en elvaårings fritidsintresse har nu vuxit till ett oförblommerat varumärkeslakejande: företag öser smink, krämer och prylar över Lisa Jonsson som de vill att hon ska marknadsföra (gratis) på sin vlogg, det har producerats en "dramadokumentär" om henne och hon har snart sina egna skönhetsprodukter på marknaden.
Internet har också vuxit till den kanske viktigaste arenan för reklam för barn eftersom mediet inte omfattas av lagen om förbud mot reklam som riktas mot en publik under 12 år som bio, TV och radio i Sverige måste följa. Här hänger, enligt Helena Sandberg, lagstiftningen inte med i den snabba medieutvecklingen.
De yngre barnen har dessutom, enligt forskningen, svårt att skilja mellan olika utsagor på webben; att skilja mellan en reklamannons och en redaktionell text, mellan marknadsföring och ett "kul test". Här hänger, enligt Helena Sandberg, skolundervisningen inte riktigt med.
Mediekunskap borde således vara ett obligatoriskt ämne redan i första klass.
Och det nu, innan varenda unge förvandlats till varumärkeslakej.
Gå till toppen