Bil & Trafik

Få bilen att vara för evigt

Bilar slits hela tiden och måste skötas om, servas och repareras. Men hur mycket stryk de tar beror på förararna. Vi har tipsen som får din bil att hålla för evigt. Eller åtminstone så länge som möjligt.

Det finns inga fordon som är underhållsfria. Tändstiften slits ut, oljefiltret proppas igen och bromsbeläggen måste bytas. För att inte tala om oljor och andra vätskor som tröttas ut och behöver ersättas med nya. Så där håller det på.
För att bilen ska hålla bör man vara uppmärksam. Gå över kärran då och då, kolla allt ifrån oljenivåer till däcktryck och bromsvätska. Lyssna efter missljud under körning och känn efter hur ekipaget uppför sig. Var lyhörd, helt enkelt.
A och O är att sköta de serviceintervaller som tillverkaren anger i instruktionsboken. Inte slarva och chansa på att till exempel kamremmen ska hålla ett tag till. Om den går av kan ventilerna krökas av kolvarna vilket innebär motorstopp, bärgning och höga reparationskostnader.
I instruktionsboken brukar det också framgå hur bilen ska skötas vid större påfrestningar än normalt. I allmänhet behöver den servas oftare vid till exempel långvarig körning med släpkärra, i dammiga miljöer eller vinterväglag. Samt regelbunden stadskörning med många stopp och starter. Då kan det vara läge att kolla luftfiltret och motoroljan.
Just oljan är nyckeln till att förlänga livet på en bil. Den smörjer växellåda, differential och motorns rörliga delar, skyddar dem mot slitage på grund av friktion, rengör och transporterar bort föroreningar. Inte så konstigt att oljan brukar kallas för en billig försäkring.
Många entusiaster menar att motoroljan bör bytas en gång om året, oavsett hur långt man har kört, eftersom den suger åt sig orenheter och ger ifrån sig vatten. Det är då klokt att även byta oljefiltret.
Sådana saker går att åtgärda på egen hand utan någon större kunskap.
Precis som tvättning och vaxning samt eventuell rostborttagning. Det är nämligen inte bara tekniken som ska hållas i trim.
Något som man i allra högsta grad råder över själv är hur bilen används. Om den ska hålla formen gäller det att köra förnuftigt och ta sig fram tämligen sansat i trafiken. Försöka vara hygglig mot motorn och behandla den varsamt tills den fått upp arbetstemperaturen.
Att tokgasa för jämnan, slira med kopplingen och tvärnita titt som tätt förlänger inte livet på bilen.
Låter det tråkigt? Strunta i att vårda kärran då. Satsa på att misshandla den rått och slita ut den så snabbt som möjligt. Det är faktiskt lättare än att sköta om den.

Hur man tar livet av sin bil

1. Strunta i serviceintervallerna
Övertyga dig själv om bilen är osårbar och inbilla dig att du sparar både tid och pengar på uteblivna verkstadsbesök.
2. Lasta och dra riktigt tungt
Överskrid bilens lastkapacitet så att fjädringen pressas i botten, bromsarna tar stryk och motor och transmission överhettas.
3. Ignorera alla varningslampor
Det är säkert bara fel på elektroniken. Låt motorn jobba med för lite olja och se arbetstemperaturen gå i taket.
4. Kör korta turer i minusgrader
Starta bilen, strunta i att låta motorn bli varm och bränn iväg snabbt. Satsa på att köra korta sträckor så ofta som möjligt.
5. Rivstarta gärna
Lägg i ettans växel, varva så att motorn vrålar och släpp upp kopplingspedalen. Dra iväg så att däcken skriker och drivlinan gråter.
6. Byt inte oljor eller filter
Intala dig själv att moderna bilar är osårbara. Förresten har kvaliteten på motorolja blivit så mycket bättre att den varar för evigt.
7. Satsa på att kamremmen håller
Låtsas att du spelar rysk roulett. En vanlig V–6:a har 24 ventiler som kan krökas av kolvarna om en uttjänt kamrem går av.
8. Piska hjulupphängningen
Kör gärna över refuger och trottoarkanter i hög fart. Det kan ge allvarliga skador på hjulupphängningen. Och på medtrafikanterna.
9. Låt kopplingen bekänna färg
Kör fast i snö eller lera och försök komma loss. Gunga bilen fram och tillbaka, gasa järnet och alternera mellan att lägga i ettan och backväxeln.
10. Var allmänt vårdslös
Se dig inte för i trafiken. Bara ös på och visa ingen hänsyn. Då kanske du krockar eller kör på något och bilen blir till skrot.
Källa: How to Make Your Car Last Forever av Tom Torbjornsen
Gå till toppen