Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sakta mot bättre busstillgänglighet

Bara en tredjedel av busshållplatserna i Landskrona är anpassade för rörelsehindrade. Men det pågår ett ständigt arbete med att bygga om dem och i år har turen kommit till trådbusslinjen.

Landskrona är sämst i Skåne på att anpassa sina busshållplatser till rörelsehindrade och synskadade. Det framgår när LP räknar antalet anpassade hållplatser i den skånska stadsbusstrafiken. I Landskrona är bara var tredje hållplats anpassad.
Två av tre hållplatser saknar alltså antingen rätt höjd på hållplatsen – som ska underlätta för rullstolsburna och personer med dåliga knän – och taktila markplattor – som ska göra det lättare för personer med nedsatt syn att hitta ombord – eller både och.
I exempelvis Helsingborg möter 60 procent av hållplatserna de krav som Skånetrafiken ställer på en anpassad hållplats, i Malmö 71 procent och i Trelleborg – som storleksmässigt motsvarar Landskrona bäst – hela 78 procent.
Ulrika Mebius, Skånetrafikens presschef, säger att det finns nationella mål för hur tillgänglighetsarbetet ska fortskrida, men att i stort sett alla kollektivtrafikbolag i landet ligger efter i tidsplanen.
– Men Skåne ligger bra till. Vi för en dialog kring det här med kommunerna, sedan är det upp till kommunerna att hänga på, säger hon.
Tillgänglighetsanpassningen bekostas av kommunerna själva, som har möjlighet att söka bidrag. Enligt Fredrik Eek på teknik- och serviceförvaltningen i Landskrona rymmer en normal årsbudget sju eller åtta ombyggda hållplatser. I år har turen kommit till trådbusslinjen, linje 3.
– Det är vår viktigaste linje med flest resenärer, säger han.
Under onsdagen kommer Fredrik Eek att träffa Skånetrafiken för att diskutera hur ombyggnaden ska gå till väga. De hållplatser som är aktuella för ombyggnad är Sofia Albertina, Rådhustorget, Artillerigatan och Vilan.
– Det har ju förändrats hur en hållplats ska se ut, när de här byggdes var de anpassade för den standard som rådde då. Vi låg väldigt långt framme för de bussar som Skånetrafiken körde tidigare.
Flera av de hållplatser som kallas oanpassade har till exempel redan taktila plattor, men är inte tillräckligt höga.
– Man tittar på resandestatistiken för att bestämma vilka som står på tur, men det är också viktigt att prioritera områden där många äldre bor. Om vi vet att det finns ett ställe där tio personer med rullatorer brukar åka vet vi att de har problem med att gå på bussen, säger Fredrik Eek.
I samband med tillgänglighetsarbetet kommer kommunen även att se över om underlaget vid hållplatserna behöver förstärkas, då det på sina håll är nerkört av de tunga bussarna.

Fakta Hållplatser

Andel hållplatser i stadsbusstrafikens ordinarie huvudlinjer (linje 1-8) som är anpassade för rörelsehindrade (procent):
Trelleborg 78
Malmö 71
Hässleholm 65
Eslöv 63
Lund 63
Helsingborg 60
Kristianstad 49
Ängelholm 45
Ystad 40
Landskrona 34
Källa: Skånetrafikens linjekartor
Gå till toppen