Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kräver utbyggnad till testbana

Bygglovet för den 5 950 kvadratmeter stora och svartmålade bilhallen är redan beviljat, men Koenigsegg har även krav på att få använda flygfältet som testbana.
Något skrivet avtal om det finns enligt Mårten Olsson, exploateringschef vid Landskrona stad, ännu inte.
– Men vi är muntligen överens om hur upplägget ska bli. De kommer att köpa marken där byggnaden ska stå, sedan kommer de att ha ett dispositionsavtal för att nyttja flygbanan, säger han.
Vad marken eller dispositionsavtalet kommer att kosta vill han inte nämna, eftersom det inte finns några påskrivna avtal.
För att flygfältet ska fungera som testbana vill Koenigsegg att det byggs en extra kurva sydväst om landningsbanan och en vändslinga i den nordvästra änden. En liknande vändslinga, som kom till när Haldex tecknade avtal om att prova sina produkter på platsen, finns redan i den sydöstra änden.
Enligt Mårten Olsson har Koenigsegg ännu inte ansökt om lov för en tillbyggnad. Däremot har kommunen gett marklov för att lägga den jord som blir över om bilhallen byggs längs slänten på nordostsidan av flygfältet.
– Det har egentligen inget med Koenigsegg att göra. Önskemålet om den åtgärden finns hos flygklubben oavsett för att göra segelflygning säkrare.
Buller från testkörningen tror inte Mårten Olsson kommer att bli något större problem. Han påpekar att bilarna är godkända för vanlig vägtrafik.
– Det de har sagt till mig är att de vill testa så att allt fungerar inför leverans. All testkörning innebär inte full gas. Det är fortfarande ett flygfält och det är testkörning och inte tävlingskörning det handlar om, det stipulerar vi i så fall i avtalet.
Avtalet kommer att ge Koenigsegg tillgång till flygfältet då det inte används för flygtrafik, utan begränsning i antal timmar.
Gå till toppen