Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Uppskrattade lokala val

Sång och dans, lokala tjuvnyp och en hel del annan sorts nyp. Det ska garantera höjda skratt i fjärde upplagan av Helsingborgsrevyn. Att man gör just helsingborgarnas egen revy betonas ofta.
Helsingborgsrevyn har slipat färdigt på dansstegen, de sitter som muren. Nu återstår bara några finjusteringar av replikerna innan premiären.Bild: Stefan Ed HD/NST
Regissören Eva Järinge har dompterat internt författade texter (mest av Lennart Jensen och scenografen Bo Frei) och sketcher utifrån. Danska revyfavoriter ges lokalfärg. 30-talet nummer som ibland fogas in i varandra.
Den som följt revyn sedan den skakiga starten märker att gänget har funnit en fungerande form, med igenkännandets glädje. En del populära figurer återkommer. Eldsjälen Lennart Jensen är denna gång kuplettsångare i Karl Gerhards anda med ”Revydirektörens sång”. En annan favorit i repris är Eva Thomassons monolog som lantligt förankrad sexinformatör.
Underrubriken lyder ”En valfri revy”. Här ges plats för partipolitiska slängar (vägvalen i citytrafikens framtid är ett tacksamt ämne). Bränner till på riktigt gör det inte, men höjdaren Peter Danielsson kommer förstås inte undan. Mer allmänna fenomen som sms och jojokort, sjukvård och lapplisor är tacksamma driftsobjekt. Lokalpatriotismen får sitt i nummer som stämningsfulla ”Sakta utmed Öresund”.
Scenografin är enkel (olikfärgade tygsjok och orkestern i mitten), in och ut med stolar och bord. Det är mer färg, fart och fläkt på kostymerna, både rutigt och randigt (den uppklädda finalen är snygg). Kläderna blir i sig komiska krumelurer (som stilmarkörerna i dansbandet Jan-Sturez).
De nio på scenen jobbar på med stor entusiasm men det saknas talanger som riktigt sticker ut, funny bones. Sången är inte ensemblens bästa distans och dansstegen kors och tvärs sitter ännu inte alltid friktionsfritt (Mats Frost ger stadga åt koreografin).
Orkestertrion på trummor, keyboard (kapellmästare Lars-Olof Johansson) och bas spelar en viktig roll för flytet. Sångtexterna vilar på välkända melodier från vitt skilda genrer, som svensktopp, disko och progg. Publiken är med på noterna. Man klappar i takt och köper också enkla ordlekar och förväxlingar av begrepp: skämten hamnar gärna i de nedre regionerna.
Bäst blir det när gänget vågar bryta mot nummerrutinen och crazyn ges spelrum (John Ebbesson som fiiin Rååtant, Lennart Jensen fritt spånande).
När premiärpubliken lämnar Teatersalen står redan revyn på led utanför och tackar för kvällen. Där vinner man även den svårroades hjärta.

"Garanterad skrattehöjning, en valfri revy"

Helsingborgsrevyn
Dunkers kulturhus, teatersalen
Fredag 28 februari
Genre: Revy
Betyg: 3
Gå till toppen