Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Ring ring – HIF-spelarna slår en signal

I telefonluren: "Hej, det är Gashi. Vi saknar dig." I dag släpper HIF de första allsvenska biljetterna och i jakten på mer publik involveras spelarna.

I nuläget har HIF sålt 3 300 säsongskort – ett par hundra mer än vad som såldes förra året. Men mycket vill ha mer – och i tisdags testade HIF för första gången ett nytt koncept. Spelarna blev satta på telefontjänst för att ringa upp supportrar som inte förnyat sina säsongskort.
– Vi gör en extradrive – där till exempel Gashi (Ardian) ringer upp och säger "Hej, det är Gashi från HIF, vi saknar dig för du har inte förnyat ditt årskort". Alltså på allra enklaste sätt, de är ju inte säljare, säger klubbdirektör Paul Myllenberg.
Det nya marknadsföringsknepet baserar sig på trenden att publiken ska känna närhet till spelarna.
– Alla undersökningar tyder på att alla vill komma närmare våra spelare, och detta är ett sätt. Alla kan kanske inte träffa dem, men man kan chatta eller bli uppringd av dem – olika typer av åtgärder.
2013 års hemmapubliksnitt landade på 10 284.
– Det var vi ganska nöjda med, vi ökade med cirka 10 procent så det är ett bra snitt, säger Myllenberg.
Vad är den publikmässiga målsättningen nu?
– Vi har faktiskt lagt en publikbudget som är lägre än förra året. Vi vill inte råka ut för några negativa överraskningar, hellre då att det blir plus i kassan. Men egentligen vill vi ju öka publiksnittet.
Publikmässiga åtgärder som har gjorts inför säsongsstarten är bland annat att läktarsektionen 37:an har byggts om.
– Nu är stolarna borta och vi har därmed ökat kapaciteten med minst 50 procent på 37:an, och satt nya priser. Syftet med det är att öka antalet säsongskort – och att supportrarna ska känna sig hemma på den nya läktaren som byggs på södra till nästa säsong, säger Myllenberg.
Förra våren talade klubbdirektören om att man ville se färre poliser närvarande på matcherna, med anledningen att de kan ge en skev hotbild och skrämma i onödan. Och så blev det.
– Vi bestämmer ju inte antalet poliser men förra året var det en väldigt lugn säsong där det för det mesta bara fanns ett par–tre poliser i tjänst per match, så det blev faktiskt så i slutändan, säger Myllenberg och förklarar varför:
– Det var allmänt lugnt och väldigt få incidenter inträffade. Jag tror också att det hänger ihop med det vi gjorde tillsammans med Helsingborg stad, att vi serverade bortaklacken inne på Olympia. Då åker de inte ner på stan utan direkt dit för där får de både mat och dryck.
Fler publikgynnande åtgärder som ligger i startgroparna är en förbättring av försäljningen på Olympia – och dessutom lär det bli fler målgruppsriktade arrangemang.
– Vi har testat lite olika grepp, förra året hade vi till exempel en fredag då vi erbjöd mat och dryck som blev väldigt lyckat. Det blev även arrangemanget "Grillaåtvid" som vi gjorde tillsammans med Kärnan. Sådant lär det bli mer av, säger Paul Myllenberg.

HIF:s hemmasnitt

Publiksnittet på Olympia år för år,inom parentes: placering i publikligan.
2013: 10 284 (5)
2012: 9 384 (5)
2011: 11 203 (3)
2010: 10 543 (3)
2009: 9 470 (6)
2008: 10 497 (4)
2007: 12 000 (6)
2006: 12 415 (4)
2005: 11 466 (4)
2004: 10 169 (6)
Gå till toppen